چرا دین اسلام و مذهب شیعه را انتخاب کردم ؟ |
متن شبهه :
پاسخ + تبیین مغالطه ی اسلام ستیزان : کلام الله برتر از آن است که تناقضی در آن باشد. اما اسلام ستیزان مغالطه ها و دروغ های زیادی برای رسیدن به اهداف خود می گویند. از جمله یکی از مغالطه ها در این شبهه این است که اولاً در خط اول گفته اند « اجنه و انسانها برای پرستش به وجود آمدندیا ...؟ » و در خط پایین می گویند « برخی از اجنه و انسانها... » و در ثانی ایشان بدون در نظر گرفتن قواعد ادبی در زبان عربی به متن قرآن نگاه می کنند. در واقع برداشت های ذهنی خود را نقد می کنند و این عمل را « نقد قرآن » می نامند! پاسخ به ادعای تناقض : سوره 51، آیه 56 می فرماید انسانها و اجنة (جنیان) برای عبادت خداوند و رسیدن به کمال آفریده شدند. یعنی برای اینکه رحمت رحمانیه و رحیمیه ی خداوند (یعنی محبت خداوند) اجرا شده و عینیّت یابد. [وَ مَا خَلَقْتُ الجِْنَّ وَ الْانسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ ... من جنّ و انس را نیافریدم جز براى اینکه مرا عبادت کنند (و از این راه تکامل یابند و به من نزدیک شوند.)] و در سوره 7 آیه 179 آمده است : وَ لَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ کَثِیرًا مِّنَ الجِْنِّ وَ الْانسِ لهَُمْ قُلُوبٌ لَّا یَفْقَهُونَ بهَِا وَ لهَُمْ أَعْینٌُ لَّا یُبْصِرُونَ بهَِا وَ لهَُمْ ءَاذَانٌ لَّا یَسْمَعُونَ بهَِا أُوْلَئکَ کاَلْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَئکَ هُمُ الْغَافِلُونَ 1. هدف اصلى آفرینش، خداپرستى و عبودیّت است، ولى نتیجه ى کار بسیارى از انسانها در اثر عصیان، طغیان و پایدارى در کفر و لجاجت، جهنم است، گویا که در اصل براى جهنّم خلق شده اند. حرف «لام» در «لِجَهَنَّمَ»، براى بیان عاقبت است، نه هدف. مانند نجّار که هدف اصلى اش در فراهم نمودن چوب، ساختن در و پنجره هاى زیبا از آن چوبها مى باشد، ولى در نهایت ، کار به سوزاندن چوب هاى بى فایده مى انجامد ! گویی بعضی از چوبها خاصیتی جز سوزانده شدن ندارند. با این تفاوت که انسانها با اختیار خود، سزاوار آتش می شوند. 2. به تعبیری دیگر این آیه گویای یک استعاره است. مثلاً درباره ی کسی که بسیار غذا می خورد، گفته می شود « او برای خوردن متولد شده » یا کسی که به اسب سواری علاقه مند است گفته می شود « او خلق شده برای اسب سواری.» در حالیکه حقیقتاً این افراد برای خوردن یا اسب سواری آفریده نشده اند ، اما استعاره است. تشبیه است. این آیه هم همین را می گوید که گرچه هدف خلقت انسانها و اجنه ، عبادت و تکامل بود اما برخی آن قدر در جهل و لجبازی و کفر فرو رفته اند که غایت و سرانجامی جز آتش ندارند. 3. همان گونه که گفتیم کسانی که شبهه را مطرح کردند ابتدایی ترین قواعد دستوری و واژه شناسی قرآن را نادیده گرفتند ! همانطور که روشن است در سوره 7 آیه 179 آمده است که « وَ لَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ... » یعنی این آیه از واژه ی ذرأ استفاده کرده است نه خلق ! معنی اصلی ذرأ منتشر کردن است. و این مرحله ی پس از آفرینش است. در نتیجه هیج تناقضی در آیات فوق نیست. چون : در سوره 51، آیه 56 آمده است که انسانها و اجنه برای رسیدن به کمال خلق شده اند. (و این هدف اصلی است.) در سوره 7 آیه 179 آمده است که برخی انسانها و اجنه برای جهنم ، در روی زمین منتشر شده اند. ( و این هدف پس از آفرینش است و در نتیجه هدف تبعی است.) یعنی این دو آیه از دو موضوع نسبتاً جداگانه سخن می گویند. پس تناقضی وجود ندارد. معنی تناقض : کلیک [ یکشنبه 92/11/27 ] [ 9:57 صبح ] [ Smuslim ]
[ نظر ]
متن شبهه :
پاسخ : کلام خداوند برتر از آن است که تناقضی در آن باشد. لیکن دشمنان اسلام همچون کسی که در حال سقوط است، به هر چیزی چنگ می اندازند. اینان از گفتن دروغ و مغالطه هیچ ابایی ندارند. برداشت های مغرضانه و خلاف واقع خود را نقد می کند و با پررویی می گویند : قرآن را نقد کردیم ! در حالیکه اینها باور های پوچ خود را نقد می کنند نه قرآن را. اما پاسخ شبهه : 1. گرچه خداوند حضرت عیسی را رفعت داد، اما معنی ندارد که بگوییم حضرت عیسی (علیه السلام) در کنار خداوند قرار گرفته ! سوره 3 آیه 45 درباره حضرت عیسی علیه السلام می فرماید : وَجِیهًا فىِ الدُّنْیَا وَ الاَْخِرَةِ وَ مِنَ الْمُقَرَّبِین یعنی ایشان نزد خداوند آبرومند هستند و از مقربان درگاه الهی اند. مقرب معنوی هستند نه جسمی. چون خداوند جسم نیست. [کلیک] 2. سوره 21 آیه 98 می فرماید :
شما و آنچه غیر خدا (مِن دون الله) را مى پرستید، هیزم جهنّم خواهید بود و همگى در آن وارد مى شوید. یعنی چیزی که مورد پرستش قرار بگیرد هیزم جهنم خواهد شد. بدیهی است که مراد از آن، اجسام بیجان و غیر مقدسی هستند مانند بتها که به عنوان خدایان دروغین مورد پرستش قرار میگیرند و طبیعی است پیامبران و یا حتی اشیای مقدسی که به اشتباه مورد پرستش قرار گرفتهاند، تحت شمول این آیه قرار نخواهند گرفت. روایتی از حضرت رسول الله نیز وجود دارد که برخی از اهل کتاب همین سؤال را از پیامبر پرسیدند و ایشان پاسخ دادند که عیسی و دیگر انبیاء اگر مورد پرستش واقع شدند، عذاب نمی شوند (چون گناهی نکردند و هیچ گاه ادعای خدایی نکردند) بلکه منظور این آیه به کفار و اشیاء بی جان (مثل بت ها) است که هیزم جهنم می شوند. 3. این آیه معبودان "مِن دون الله " را مستحق عذاب می داند. در حالیکه ما عیسی مسیح را « ولی الله » می دانیم نه « من دون الله » [ جمعه 92/11/25 ] [ 11:43 صبح ] [ Smuslim ]
[ نظر ]
متن شبهه :
پاســـــــــخ : مسلماً برخی از مسلمانان اهل بهشت هستند و برخی اهل دوزخ. بسته به نامه ی اعمال آنها دارد. اما بررسی آیه : سورخ 19 آیه 71-72 :
ترجمه: و هیچ کس از شما نیست مگر [اینکه] در آن وارد مىگردد. این [امر] همواره بر پروردگارت حکمى قطعى است. آن گاه کسانى را که پرهیزگار بودهاند مىرهانیم، و ستمگران را به زانو درافتاده در [دوزخ] رها مىکنیم. توضیح : 1. همه انسانها بدون استثناء، نیک و بد، وارد جهنم مىشوند، منتها دوزخ بر نیکان سرد و سالم خواهد بود همان گونه که آتش نمرود بر ابراهیم چنین شد. چرا که آتش با آنها سنخیت ندارد گویى از آنان دور مىشود. در حقیقت مشاهده دوزخ و عذابهاى آن، مقدمهاى خواهد بود که مؤمنان از نعمتهاى خداوند در بهشت حداکثر لذت را ببرند و دوزخیان نیز از مشاهده سلامت بهشتیان مجازات بیشترى مىبینند. چون آسایش و آرامش پس از سختی، بسیار لذتبخش تر است. 2. در روایات مربوط به صراط آمده است که صراط پلى است که بر روى دوزخ کشیده شده و همهى مردم از روى آن عبور مىکنند، بعضى تند و بعضى کُند و بعضى به دوزخ مىافتند. 3. همچنین می توانیم بگوییم بگوییم که ورود به معناى عبور است، نه داخل شدن. چنان که در مورد حضرت موسى علیه السلام آمده است «وَرَدَ ماءَ مَدْیَنَ» یعنى به کنار آب شهر مَدین وارد شد، نه آنکه داخل آب شد. 4. هیچ آیه ای نرموده که بعضی انسانها مستقیم به بهشت می روند. (شبهه افکن هم برای حرفش سند نداده) اگر همکسی مستقیم وارد بهشت شود منافاتی ندارد که ابتدا باید از روی صراط عبور کند و صراط هم روی جهنم بنا شده است. [ یکشنبه 92/11/20 ] [ 10:17 صبح ] [ Smuslim ]
[ نظر ]
متن شبهه : اخبار خوب مجازات دردناک؟ پاسخ : آیات قرآن (که در متن شبهه به آنها اشاره شده است) می فرماید به کفار و معاندین بشارت بده که عذابی دردآور (نتیجه اعمال خودشان) در انتظار آنهاست. واقعاً چرا قرآن برای عذاب، از واژه ی بشارت استفاده کرده است؟ پاسخ : بشارت، هم به معنی خبر خوب است و هم خبر بد. این سخن بزرگترین لغت شناسان ادبیات عرب است. پس " بَشّر " یعنی خبر بده... برای مثال خلیل بن احمد فراهیدی (قرن دوم هجری) در کتاب العین می گوید : البشیر: المبشر بخیر أو شرّ. بشارت دهنده در زبان عربی یعنی خبر دهنده ی خیر یا شر. (هم خبر خوش و هم خبر بد) ابن منظور (قرن 6 هجری) که یکی از بزرگترین لغت شناسان تاریخ زبان عربی است، در معجم لسان العرب می گوید:
التَّبْشِیرُ یکون بالخیر و الشر : یعنی تبشیر (مصدر مبشّر) هم برای خبر خوب هست و هم برای خبر بد. ابن منظور در ادامه یکی از ضرب المثل های کهن عربی را بیان می کند : تحیتک الضَّرْبُ و عتابک السَّیْفُ، یعنی مزد و پاداش تو کتک است ! پس بشارت یعنی هم خبر خوب و هم خبر بد. گذشته از این ، راغب اصفهانی (قرن چهارم هجری) لغت شناس و استاد ادبیات و زبان عربی در کتاب المفردات می گوید که این گفتار قرآن که گنهکاران را به عذاب بشارت می دهد نوعی استعاره است. یعنی گویی دشمنان از شنیدن خبر عذاب به مراد دلشان می رسند! (نقل به مضمون) علامه طبرسى نیز می گوید که این گفتار قرآن یک نوع تحکّم است یعنى تو (ای گنهکار)؛ مژده و پاداشی ندارى مگر عذاب...! همانند همان ضرب المثلی که بیان شد.
مشاهده آیات : ادامه مطلب... [ شنبه 92/11/19 ] [ 7:59 عصر ] [ Smuslim ]
[ نظر ]
متن شبهه :
پاسخ + افشای مغالطه ی شبهه افکنان : در متن شبهه یک مغالطه ی لفظی (البته مغالطه ای ناشیانه) صورت گرفته است و آن اینکه شبهه افکن، خمر (یعنی شراب مست کننده و ناپاک) را با شراباً طهورا (یعنی نوشیدنی پاک) به یک معنی گرفته است! در حالیکه این دو شراب (شراب یعنی نوشیدنی) بسیار با هم متفاوت اند. در ادامه آیات قرآن را می خوانیم : ادامه مطلب... [ جمعه 92/11/18 ] [ 10:53 صبح ] [ Smuslim ]
[ نظر ]
متن شبهه :
پاســــــــخ : 1. علم خداوند به سرنوشت بشر به معنی جبر نیست. بلکه قرآن گویای اختیار بشر است. [کلیک] 2. سرنوشت یکساله ی بشر در شب قدر مکتوب می شود. (از روی عملکرد انسان) یعنی حد و مرز پیشرفت یا پسرفت انسان در این شب ثبت می گردد. و هر ساله نیز این مسئله رخ می دهد. تا اینجا که روشن است. اما اینکه خداوند قبل از آفرینش هر چیز و قبل از رخداد هر موضوعی به آن علم دارد، منافاتی با شب قدر ندارد. خداوند می داند که در شب قدر چه رخ می دهد. او می داند که قبل از این شب و بعد از این شب چه رخ می دهد. خداوند می داند که انسان با اختیار خود چه بر سر زندگی اش می آورد. و هر ساله نیز به انسان مهلتی دوباره می دهد. گرچه سرنوشت و نتیجه ی پایان سال را نیز می داند اما حکمت و عدات او موجب می شود تا در هر مقطع از زندگی بشر به او فرصتی دوباره دهد. از همین روی تناقضی در آیه وجود ندارد. [ سه شنبه 92/11/15 ] [ 9:52 عصر ] [ Smuslim ]
[ نظر ]
متن شبهه :
پاسخ : هر دو بار ! فرعون دو بار فرمان داد تا پسران بنی اسرائیل را بکشند. تا بنی اسرائیل دیگر توان مبارزه نداشته باشند. حال کجای این دو آیه تناقض دارد ؟؟؟ فرعون دو بار دستور قتل عام داد و قرآن هم همین را می فرماید ! یک بار قبل از تولد موسی (به خاطر خوابی که فرعون دیده بود) دستور داد تا کودکان بنی اسرائیل را بکشند. اما موسی علیه السلام نجات یافت. و یکبار هم وقتی موسی برای هدایت فرعون نزد او رفت. این بار هم فرعون دستور داد تا کودکان را بکشند تا نسل بنی اسرائیل منقرض شود ! مشاهده آیات : ادامه مطلب... [ دوشنبه 92/11/14 ] [ 8:58 صبح ] [ Smuslim ]
[ نظر ]
متن شبهه :
پاسخ + افشای مغالطه و دروغ شبهه سازان : وقتی فرعون ، موسی علیه السلام و بنی اسرائیل را تعقیب کرد، موسی به همراه قومش از رود رد شدند. اما وقتی فرعون و سپاهیانش خواستند عبور کنند، غرق شدند. لیکن فرعون در لحظه ی مرگش از کارهایش پشیمان شد، ( سوره 10 آیه 90 ) خداوند نیز لاشه ی بی جانش را از آب نجات داد ( پس از مرگ، بدن فرعون را از آب بیرون فرستاد ) تا مایه ی عبرتی برای آیندگان باشد. سوره 10 آیه 92 :
اما مغالطه در متن شبهه : در متن شبهه آمده است که بنی اسرائیل فرعون را نجات دادند! در حالیکه این مسئله اصلاً در قرآن نیست. فرعون در لحظه ی مرگش از کارش پشیمان شد. او زیر آب رفته بود و اصلاً با بنی اسرائیل صحبت نمی کرد. آیه 92 هم سخن خداوند است نه بنی اسرائیل. خداوند به صورت تکوینی اراده کرد که بدن فرعون را از آب بیرون بیاورد تا لاشه ی او پس از مرگ عبرت شود برای دیگران. [ یکشنبه 92/11/13 ] [ 11:26 صبح ] [ Smuslim ]
[ نظر ]
متن شبهه :
پاسخ + افشای مغالطه ی شبهه افکنان : یکی از روش های مغالطه این است که با سیاه کردن صفحه طوری وانمود می کنند گویی تناقضی در کار است. لیکن هیچ تناقضی وجود ندارد. دیگر مغالطه ای که در متن شبهه وجود دارد این است که شبهه افکنان آیه را ناقص بیان کرده اند و با این ترفند می خواهند به هر طریقی تناقضی را به کلام الله نسبت دهند. به هر حال، قرآن روشن است. اما روشنایی قرآن درجاتی دارد. ظاهر قرآن را همه می فهمند. اما باطن قرآن را هر کس به اندازه ی سطح معرفت خود در می یابد. متن کامل سوره 3 آیه 7 :
اوست کسى که این کتاب [قرآن] را بر تو فرو فرستاد. پاره اى از آن، آیات محکم [صریح و روشن] است. آنها اساس کتابند و [پاره اى] دیگر متشابهات اند [که تأویل پذیرند]. اما کسانى که در دلهایشان انحراف است براى فتنه جویى و طلب تأویل آن [به دلخواه خود،] از متشابهات قرآن اتباع مى کنند، با آنکه تأویلش را جز خدا و ریشه داران در دانش کسى نمى داند. [آنان که] مى گویند: «ما بدان ایمان آوردیم، همه [چه محکم و چه متشابه] از جانب پروردگار ماست»، و جز خردمندان کسى متذکر نمى شود. پس ظاهر آیات صریح قرآن را همه می فهمند اما آیات متشابه را پیامبر و راسخون در علم می فهمند و موظف هستند که بر همین اساس لایه های پنهان قرآن را برای مردم روشن کنند. (سوره نحل ، آیه 64) در نتیجه قرآن روشنگر است و ما برای استفاده بیشتر از روشنایی قرآن باید به پیامبر و راسخون (پیشوایان هدایتگر) مراجعه کنیم. [ شنبه 92/11/12 ] [ 7:46 صبح ] [ Smuslim ]
[ نظر ]
متن شبهه :
پاسخ + افشای مغالطه ی شبهه افکنان : مغالطه ای که در متن شبهه وجود دارد این است «شبهه کننده» طوری وانمود کرده گویی مسیحیان همه مثل هم هستند! در حالیکه مسیحیان وضعیت های گوناگونی دارند. برخی وارد بهشت می شوند و برخ وارد جهنم. + مسیحیانی که معتقد به تثلیث باشند (حضرت عیسی را خدا بدانند) و اسلام را انکار کنند، جزو ستمکاران اند. + مسیحیانی که اهل ایمان راستین باشند و عمل صالح انجام داده باشند و اسلام را انکار نکنند (یا پیام اسلام به آنان نرسیده باشد)، اهل بهشت اند. مشاهده آیات : ادامه مطلب... [ جمعه 92/11/11 ] [ 10:3 صبح ] [ Smuslim ]
[ نظر ]
|
|
[ فالب وبلاگ : وبلاگ اسکین ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |