سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چرا دین اسلام و مذهب شیعه را انتخاب کردم ؟
قالب وبلاگ

متن شبهه :

اجنه و انسانها برای پرستش بوجود آمدند یا برای دوزخ؟
فقط برای خدمت و پرستش خدا بوجود آمده اند (سوره 51، آیه 56) اما بسیاری از آنها برای جهنم ساخته شده اند (سوره 7 آیه 179).

پاسخ + تبیین مغالطه ی اسلام ستیزان :

کلام الله برتر از آن است که تناقضی در آن باشد. اما اسلام ستیزان مغالطه ها و دروغ های زیادی برای رسیدن به اهداف خود می گویند. از جمله یکی از مغالطه ها در این شبهه این است که اولاً در خط اول گفته اند « اجنه و انسانها برای پرستش به وجود آمدندیا ...؟ » و در خط پایین می گویند « برخی از اجنه و انسانها... » و در ثانی ایشان بدون در نظر گرفتن قواعد ادبی در زبان عربی به متن قرآن نگاه می کنند. در واقع برداشت های ذهنی خود را نقد می کنند و این عمل را « نقد قرآن » می نامند!

پاسخ به ادعای تناقض :

سوره 51، آیه 56 می فرماید انسانها و اجنة (جنیان) برای عبادت خداوند و رسیدن به کمال آفریده شدند. یعنی برای اینکه رحمت رحمانیه و رحیمیه ی خداوند (یعنی محبت خداوند) اجرا شده و عینیّت یابد. [وَ مَا خَلَقْتُ الجِْنَّ وَ الْانسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ ... من جنّ و انس را نیافریدم جز براى اینکه مرا عبادت کنند (و از این راه تکامل یابند و به من نزدیک شوند.)]

و در سوره 7 آیه 179 آمده است :

وَ لَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ کَثِیرًا مِّنَ الجِْنّ‏ِ وَ الْانسِ لهَُمْ قُلُوبٌ لَّا یَفْقَهُونَ بهَِا وَ لهَُمْ أَعْینُ‏ٌ لَّا یُبْصِرُونَ بهَِا وَ لهَُمْ ءَاذَانٌ لَّا یَسْمَعُونَ بهَِا أُوْلَئکَ کاَلْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَئکَ هُمُ الْغَافِلُونَ
ترجمه : به یقین، گروه بسیارى از جن و انس را براى دوزخ آفریدیم (منشر کردیم) آنها دلهایى دارند که با آن نمى‏ فهمند و چشمانى که با آن نمى‏ بینند و گوشهایى که با آن نمى‏ شنوند آنها همچون چهارپایانند بلکه گمراهتر... اینان همان غافلانند...

توضیح با ارئه ی چند تعبیر :

1. هدف اصلى آفرینش، خداپرستى و عبودیّت است، ولى نتیجه ‏ى کار بسیارى از انسان‏ها در اثر عصیان، طغیان و پایدارى در کفر و لجاجت، جهنم است، گویا که در اصل براى جهنّم خلق شده ‏اند. حرف «لام» در «لِجَهَنَّمَ»، براى بیان عاقبت است، نه هدف. مانند نجّار که هدف اصلى ‏اش در فراهم نمودن چوب، ساختن در و پنجره‏ هاى زیبا از آن چوبها مى‏ باشد، ولى در نهایت ، کار به سوزاندن چوب‏ هاى بى‏ فایده مى‏ انجامد ! گویی بعضی از چوبها خاصیتی جز سوزانده شدن ندارند. با این تفاوت که انسانها با اختیار خود، سزاوار آتش می شوند.

2. به تعبیری دیگر این آیه گویای یک استعاره است. مثلاً درباره ی کسی که بسیار غذا می خورد، گفته می شود « او برای خوردن متولد شده » یا کسی که به اسب سواری علاقه مند است گفته می شود « او خلق شده برای اسب سواری.» در حالیکه حقیقتاً این افراد برای خوردن یا اسب سواری آفریده نشده اند ، اما استعاره است. تشبیه است. این آیه هم همین را می گوید که گرچه هدف خلقت انسانها و اجنه ، عبادت و تکامل بود اما برخی آن قدر در جهل و لجبازی و کفر فرو رفته اند که غایت و سرانجامی جز آتش ندارند.

3. همان گونه که گفتیم کسانی که شبهه را مطرح کردند ابتدایی ترین قواعد دستوری و واژه شناسی قرآن را نادیده گرفتند ! همانطور که روشن است در سوره 7 آیه 179 آمده است که « وَ لَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ... » یعنی این آیه از واژه ی ذرأ استفاده کرده است نه خلق ! معنی اصلی ذرأ منتشر کردن است. و این مرحله ی پس از آفرینش است. در نتیجه هیج تناقضی در آیات فوق نیست. چون :

در سوره 51، آیه 56 آمده است که انسانها و اجنه برای رسیدن به کمال خلق شده اند. (و این هدف اصلی است.) 

در سوره 7 آیه 179 آمده است که برخی انسانها و اجنه برای جهنم ، در روی زمین منتشر شده اند. ( و این هدف پس از آفرینش است و در نتیجه هدف تبعی است.)

یعنی این دو آیه از دو موضوع نسبتاً جداگانه سخن می گویند. پس تناقضی وجود ندارد. معنی تناقض : کلیک


[ یکشنبه 92/11/27 ] [ 9:57 صبح ] [ Smuslim ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم ، در پی جبران گذشته ام ، در این تارنما بیان خواهم کرد که چرا به اسلام بازگشتم ؟ چرا مذهب شیعه را انتخاب کردم ؟ بدین امید که پروردگارم قلم عفو بر گذشته ام بکشد .
امکانات وب