سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چرا دین اسلام و مذهب شیعه را انتخاب کردم ؟
قالب وبلاگ

متن شبهه :

تنها خدا میداند یا بعضی از انسانها هم میدانند؟ مشخص یا غیر قابل درک؟
“قرآن به زبان عربی روشن است” (سوره 16 آیه 103) اما “هیچ کس نمی داند تفسیر آن چیست جز الله و انسانهای اهل فهم نیز میدانند (سوره 3 آیه 7).

پاسخ + افشای مغالطه ی شبهه افکنان :

یکی از روش های مغالطه این است که با سیاه کردن صفحه طوری وانمود می کنند گویی تناقضی در کار است. لیکن هیچ تناقضی وجود ندارد. دیگر مغالطه ای که در متن شبهه وجود دارد این است که شبهه افکنان آیه را ناقص بیان کرده اند و با این ترفند می خواهند به هر طریقی تناقضی را به کلام الله نسبت دهند.

به هر حال، قرآن روشن است. اما روشنایی قرآن درجاتی دارد. ظاهر قرآن را همه می فهمند. اما باطن قرآن را هر کس به اندازه ی سطح معرفت خود در می یابد. متن کامل سوره 3 آیه 7 :

هُوَ الَّذِى أَنزَلَ عَلَیْکَ الْکِتَابَ مِنْهُ ءَایَاتٌ محُّْکَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْکِتَابِ وَ أُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ  فَأَمَّا الَّذِینَ فىِ قُلُوبِهِمْ زَیْغٌ فَیَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغَاءَ تَأْوِیلِهِ  وَ مَا یَعْلَمُ تَأْوِیلَهُ إِلَّا اللَّهُ  وَ الرَّاسِخُونَ فىِ الْعِلْمِ یَقُولُونَ ءَامَنَّا بِهِ کلُ‏ٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا وَ مَا یَذَّکَّرُ إِلَّا أُوْلُواْ الْأَلْبَاب‏

اوست کسى که این کتاب [قرآن‏] را بر تو فرو فرستاد. پاره‏ اى از آن، آیات محکم [صریح و روشن‏] است. آنها اساس کتابند و [پاره ‏اى‏] دیگر متشابهات اند [که تأویل ‏پذیرند]. اما کسانى که در دلهایشان انحراف است براى فتنه ‏جویى و طلب تأویل آن [به دلخواه خود،] از متشابهات قرآن اتباع مى ‏کنند، با آنکه تأویلش را جز خدا و ریشه ‏داران در دانش کسى نمى ‏داند. [آنان که‏] مى‏ گویند: «ما بدان ایمان آوردیم، همه [چه محکم و چه متشابه‏] از جانب پروردگار ماست»، و جز خردمندان کسى متذکر نمى ‏شود.

پس ظاهر آیات صریح قرآن را همه می فهمند اما آیات متشابه را پیامبر و راسخون در علم می فهمند و موظف هستند که بر همین اساس لایه های پنهان قرآن را برای مردم روشن کنند. (سوره نحل ، آیه 64) در نتیجه قرآن روشنگر است و ما برای استفاده بیشتر از روشنایی قرآن باید به پیامبر و راسخون (پیشوایان هدایتگر) مراجعه کنیم.



[ شنبه 92/11/12 ] [ 7:46 صبح ] [ Smuslim ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم ، در پی جبران گذشته ام ، در این تارنما بیان خواهم کرد که چرا به اسلام بازگشتم ؟ چرا مذهب شیعه را انتخاب کردم ؟ بدین امید که پروردگارم قلم عفو بر گذشته ام بکشد .
امکانات وب