سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چرا دین اسلام و مذهب شیعه را انتخاب کردم ؟
قالب وبلاگ

متن شبهه :

اخبار خوب مجازات دردناک؟
مسلماً خبر دادن به کسی در مورد شکنجه و مجازات شدنش خبر خوبی نیست، ولی قرآن ادعا میکند که خبر شکنجه دردناک خبر خوبی است (سوره 3 آیه 21، سوره 84 آیه 24، سوره 45 آیه 8، سوره 31 آیه 7، سوره 9 آیه 34، سوره 9 آیه 3 و سوره 4 آیه 138 

پاسخ :

آیات قرآن (که در متن شبهه به آنها اشاره شده است) می فرماید به کفار و معاندین بشارت بده که عذابی دردآور (نتیجه اعمال خودشان) در انتظار آنهاست. واقعاً چرا قرآن برای عذاب، از واژه ی بشارت استفاده کرده است؟ پاسخ :

بشارت، هم به معنی خبر خوب است و هم خبر بد. این سخن بزرگترین لغت شناسان ادبیات عرب است. پس " بَشّر " یعنی خبر بده... برای مثال خلیل بن احمد فراهیدی (قرن دوم هجری) در کتاب العین می گوید : البشیر: المبشر بخیر أو شرّ. بشارت دهنده در زبان عربی یعنی خبر دهنده ی خیر یا شر. (هم خبر خوش و هم خبر بد) 

ابن منظور (قرن 6 هجری) که یکی از بزرگترین لغت شناسان تاریخ زبان عربی است، در معجم لسان العرب می گوید: 
التَّبْشِیرُ یکون بالخیر و الشر : یعنی تبشیر (مصدر مبشّر) هم برای خبر خوب هست و هم برای خبر بد. ابن منظور در ادامه یکی از ضرب المثل های کهن عربی را بیان می کند : تحیتک الضَّرْبُ و عتابک السَّیْفُ، یعنی مزد و پاداش تو کتک است ! پس بشارت یعنی هم خبر خوب و هم خبر بد. گذشته از این ، راغب اصفهانی (قرن چهارم هجری) لغت شناس و استاد ادبیات و زبان عربی در کتاب المفردات می گوید که این گفتار قرآن که گنهکاران را به عذاب بشارت می دهد نوعی استعاره است. یعنی گویی دشمنان از شنیدن خبر عذاب به مراد دلشان می رسند! (نقل به مضمون) علامه طبرسى نیز  می گوید که این گفتار قرآن یک نوع تحکّم است یعنى تو (ای گنهکار)؛ مژده و پاداشی ندارى مگر عذاب...! همانند همان ضرب المثلی که بیان شد.

مشاهده آیات : 

إِنَّ الَّذِینَ یَکْفُرُونَ بَِایَاتِ اللَّهِ وَ یَقْتُلُونَ النَّبِیِّنَ بِغَیرِْ حَقٍ‏ّ وَ یَقْتُلُونَ الَّذِینَ یَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ النَّاسِ فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِیمٍ (سوره 3 آیه 21)

کسانى که نسبت به آیات خدا کفر مى‏ورزند و پیامبران را بناحق مى‏کشند، و (نیز) مردمى را که امر به عدالت مى‏کنند به قتل مى‏رسانند، و به کیفر دردناک (الهى) بشارت ده.

فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِیمٍ (سوره 84 آیه 24)

پس آنها را به عذابى دردناک بشارت ده...

یَسْمَعُ ءَایَاتِ اللَّهِ تُتْلىَ‏ عَلَیْهِ ثمُ‏َّ یُصِرُّ مُسْتَکْبرًِا کَأَن لَّمْ یَسْمَعْهَا  فَبَشِّرْهُ بِعَذَابٍ أَلِیمٍ (سوره 45 آیه 8)

که پیوسته آیات خدا را مى‏شنود که بر او تلاوت مى‏شود، امّا از روى تکبّر اصرار بر مخالفت دارد گویى اصلًا آن را هیچ نشنیده است چنین کسى را به عذابى دردناک بشارت ده...

وَ إِذَا تُتْلىَ‏ عَلَیْهِ ءَایَاتُنَا وَلىَ‏ مُسْتَکْبرًِا کَأَن لَّمْ یَسْمَعْهَا کَأَنَّ فىِ أُذُنَیْهِ وَقْرًا  فَبَشِّرْهُ بِعَذَابٍ أَلِیمٍ (سوره 31 آیه 7)

و هنگامى که آیات ما بر او خوانده مى‏شود، مستکبرانه روى برمى‏گرداند، گویى آن را نشنیده است گویى اصلًا گوشهایش سنگین است! او را به عذابى دردناک بشارت ده...

* یَأَیهَُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ إِنَّ کَثِیرًا مِّنَ الْأَحْبَارِ وَ الرُّهْبَانِ لَیَأْکلُُونَ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَطِلِ وَ یَصُدُّونَ عَن سَبِیلِ اللَّهِ  وَ الَّذِینَ یَکْنزُِونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَ لَا یُنفِقُونهََا فىِ سَبِیلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِیمٍ (سوره 9 آیه 34)

اى کسانى که ایمان آورده‏اید! بسیارى از دانشمندان (اهل کتاب) و راهبان، اموال مردم را بباطل مى‏خورند، و (آنان را) از راه خدا بازمى‏دارند! و کسانى که طلا و نقره را گنجینه (و ذخیره و پنهان) مى‏سازند، و در راه خدا انفاق نمى‏کنند، به مجازات دردناکى بشارت ده...

وَ أَذَانٌ مِّنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ إِلىَ النَّاسِ یَوْمَ الحَْجّ‏ِ الْأَکْبرَِ أَنَّ اللَّهَ بَرِى‏ءٌ مِّنَ الْمُشْرِکِینَ  وَ رَسُولُهُ  فَإِن تُبْتُمْ فَهُوَ خَیرٌْ لَّکُمْ  وَ إِن تَوَلَّیْتُمْ فَاعْلَمُواْ أَنَّکُمْ غَیرُْ مُعْجِزِى اللَّهِ  وَ بَشِّرِ الَّذِینَ کَفَرُواْ بِعَذَابٍ أَلِیمٍ (سوره 9 آیه 3)

و این، اعلامى است از ناحیه خدا و پیامبرش به (عموم) مردم در روز حج اکبر [روز عید قربان‏] که: خداوند و پیامبرش از مشرکان بیزارند! با این حال، اگر توبه کنید، براى شما بهتر است! و اگر سرپیچى نمایید، بدانید شما نمى‏توانید خدا را ناتوان سازید (و از قلمرو قدرتش خارج شوید)! و کافران را به مجازات دردناک بشارت ده...

بَشرِِّ الْمُنَافِقِینَ بِأَنَّ لهَُمْ عَذَابًا أَلِیمًا (سوره 4 آیه 138)

به منافقان بشارت ده که مجازات دردناکى در انتظار آنهاست...


[ شنبه 92/11/19 ] [ 7:59 عصر ] [ Smuslim ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم ، در پی جبران گذشته ام ، در این تارنما بیان خواهم کرد که چرا به اسلام بازگشتم ؟ چرا مذهب شیعه را انتخاب کردم ؟ بدین امید که پروردگارم قلم عفو بر گذشته ام بکشد .
امکانات وب