چرا دین اسلام و مذهب شیعه را انتخاب کردم ؟ |
امام علی علیه السلام نقل کرده اند که بر قائمه شمشیر ( دسته ی شمشیر ) پیامبر این عبارت نوشته شده بود : صِل مَن قَطَعَکَ وَ قُل الحَقَّ وَ لَو عَلىَ نَفسِکَ وَ أحسِن إلَى مَن أساء إلَیکَ ترجمه : پیوند برقرار کن با کسی که از تو بریده است .حق را بگو ، گرچه بر ضرر تو باشد .و خوبی کن به کسی که با تو بدی کرده است . چه عبارات پرمغزی ، انسان در اوج قدرت باشد و به خویشتن چنین اندرز دهد ؟؟؟ سند این روایت : الأمالی ( مؤلف : شیخ صدوق ) ، صفحه 72 ، چاپ انتشارات کتابخانه اسلامیه، 1362 هـ ش [ شنبه 92/2/14 ] [ 7:56 عصر ] [ Smuslim ]
[ نظر ]
شبهه : در تاریخ طبری آمده است که حسن و حسین دو فرزند علی بن ابی طالب در حمله به ایران و فتح خراسان و طبرستان حضور داشتند . آیا صحت دارد ؟ پاسخ : اولاً نبرد قادسیه با تحریک و شرارت از سوی سپاه ساسانی آغاز شد . ( که به زودی اسنادش ارائه خواهد شد ) و در حمله به اعراب به ایران جنایات در حد وسیعی رخ نداد . بله به صورت پراکنده و بر خلاف آموزه های اسلامی تخلفات و جنایاتی رخ داد که ما هم آن رامحکوم میکنیم . اما باید دقت داشته باشیم که بنا بر نظر پژوهشگران ، نبرد قادسیه در سال 15 هجری ( و این حدود ) رخ داد . یعنی در زمانی که امام حسن و امام حسین 10 – 11 ساله بودند ! مسلماً کودک 10 – 11 ساله نه نیروی جنگیدن دارد و نه توان جنایت کردن ! گذشته از اینکه هیچ سند معتبر تاریخی وجود ندارد که نشان دهد امام حسن و امام حسین در نبرد قادسیه ( جنگ ساسانیان و اعراب ) حاضر بوده باشند . در نتیجه حضور آنان در این نبرد ، سنداً و عقلاً منتفی است . اما در مورد حمله به طبرستان عرض کنم بسیاری از پژوهشگران بر اساس اسناد تاریخی معتقدند که هیچ جنگ و خشونتی در طبرستان رخ نداد بلکه اعراب با حکومتهای محلی طبرستان صلح کردند و ما هم اسناد این صلح را به زودی بیان میکنیم . ( مسلمان شدن مردم طبرستان هم ، نه براساس حمله و اجبار اعراب ، بلکه به واسطه ی نهضت فرهنگی تبلیغی سادات علوی بود ) اما در مورد فتح خراسان و گرگان ( نواحی مرزی طبرستان ) ؛ در برخی اسناد تاریخی این طور آمده است که امام حسن و امام حسین در آن نبرد حاضر بودند . ما این اسناد را بیان میکنیم و سپس بی اعتباری این گفته ها را بر اساس دلایل عقلی و تاریخی بررسی میکینیم و اثبات می کنیم . ادامه مطلب ... [ شنبه 92/2/14 ] [ 7:47 عصر ] [ Smuslim ]
[ نظر ]
اما نظر قرآن : [ شنبه 92/2/14 ] [ 7:46 عصر ] [ Smuslim ]
[ نظر ]
پروردگار به زنان و مردان راستگو ، وعده ی مغفرت و پاداشی بسیار نیکو داده است : ادامه مطلب ... [ شنبه 92/2/14 ] [ 7:44 عصر ] [ Smuslim ]
[ نظر ]
ر اساس منطق قرآن هدایت و ضلالت هر کدام دو مرتبه دارد . یکی مرتبه ی تکوینی و یکی مرتبه ی تشریعی . هدایت تکوینی یعنی اینکه کسی بر اساس فطرت و وجدان خود به انسانیت خویش پایبند باشد ، در این صورت است که خداوند هم راه هدایت تشریعی را بر وی باز میکند . یعنی او را به سوی پیامبران و امامان راهنمایی میکند و در نتیجه هدایتش کامل می شود . خداوند در قرآن می فرماید : ادامه مطلب ... [ شنبه 92/2/14 ] [ 7:43 عصر ] [ Smuslim ]
[ نظر ]
همانگونه که درباره ی برده داری توضیح دادیم ، اسلام مبارزه ای گام به گام با برده داری انجام داد و در نهایت به بهترین و منطقی ترین روش ، برده داری را کنترل و تا حد زیادی لغو کرد . ( گرچه پس از پیامبر کنترل جامعه اسلامی از دست جانشین بر حق ایشان خارج شد و به دست بیگانگان افتاد ، اما این از اصل مبارزه ی اسلام با برده داری ( به شیوه های منطقی ) چیزی نمی کاهد . می دانیم که کنیزداری زیر مجموعه برده داری بود . پس آنچه درباره ی برده داری گفته شد ، در مورد کنیزان نیز صدق میکند . ادامه مطلب ... [ شنبه 92/2/14 ] [ 7:30 عصر ] [ Smuslim ]
[ نظر ]
برخی میگویند: اسلام با علم و دانش مخالف است. و در این راه مخالفت برخی از متدینین با علوم طبیعی را مطرح میکنند. حال انکه رفتار یک دیندار لزوماً مورد تأیید دین نیست. در ادامه دیدگاه قرآن و سنت ( عترت ) را در این باب بررسی میکنیم که واقعاً نظر اسلام در مورد علم دانش، به ویژه علوم طبیعی و تجربی چیست ؟ ادامه مطلب ... [ شنبه 92/2/14 ] [ 7:21 عصر ] [ Smuslim ]
[ نظر ]
یکی از اشکالاتی که به اسلام گرفته می شود ، مسئله سنگسار است این امر در قرآن بیان نشده است بلکه از قوانین فقه اسلامی است . باید توجه داشته باشیم که از میان همه ی ادیان ، این مسئله به اسلام نسبت داده می شود ، در حالیکه در ادیانی چون یهودیت و مسیحیت هم این قانون به شکلی شدیدتر وجود دارد . و در دین زرتشتی نیز برای گناهانی بسیار کوچکتر ، مجازاتهایی چون زنده زنده پوست کندن و زنده آتش زدن وجود دارد و دیگر ادیان نیز ... ادامه مطلب ... [ شنبه 92/2/14 ] [ 7:17 عصر ] [ Smuslim ]
[ نظر ]
شبهه : [ شنبه 92/2/14 ] [ 7:16 عصر ] [ Smuslim ]
[ نظر ]
دوره پنج ساله ی حکومت علی بن ابی طالب ، یک دوره ی جالب و استثنایی برای ایرانیان بود . علاوه بر قرابت و آمیختگی خونی خاندان علی با ایرانیان ( ازدواج حسین بن علی با شهربانو دختر یزدگرد ) ، نحوه ی برخورد امام با ایرانیان ، رسیدگی به اوضاع آنان و مراجعه ی مردم سرزمین ایران به دارالخلافة ، همه نشانگر این است که مردم ایران ، علی بن ابی طالب را پناهگاه خود میدانستند . در ادامه برخی از نامه های مولایمان علی به فرمانداران و والیان نواحی مختلف ایران را بیان میکنیم . ادامه مطلب ... [ شنبه 92/2/14 ] [ 7:12 عصر ] [ Smuslim ]
[ نظر ]
|
|
[ فالب وبلاگ : وبلاگ اسکین ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |