چرا دین اسلام و مذهب شیعه را انتخاب کردم ؟ |
ر اساس منطق قرآن هدایت و ضلالت هر کدام دو مرتبه دارد . یکی مرتبه ی تکوینی و یکی مرتبه ی تشریعی . هدایت تکوینی یعنی اینکه کسی بر اساس فطرت و وجدان خود به انسانیت خویش پایبند باشد ، در این صورت است که خداوند هم راه هدایت تشریعی را بر وی باز میکند . یعنی او را به سوی پیامبران و امامان راهنمایی میکند و در نتیجه هدایتش کامل می شود . خداوند در قرآن می فرماید : « ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فیهِ هُدىً لِلْمُتَّقین ؛ سوره 2 آیه 2 آن کتاب با عظمتى است که شک در آن راه ندارد و مایه هدایت پرهیزکاران است . » و اما ضلالت و گمراهی ؛ آن هم به همین گونه است . یعنی اگر کسی با فطرت خود بجنگد خداوند هم راه هدایت را بر وی می بندد . چون خود بشر با خودش چنین کرده است . خداوند هم راه ایمان آوردن بر انبیاء و اوصیائ را بر وی مسدود میکند . چون این نتیجه ی عمل خود اوست . به همین علت است که خداوند میفرماید : « إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ سَوَاءٌ عَلَیْهِمْ ءَ أَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لَا یُؤْمِنُونَ خَتَمَ اللَّهُ عَلىَ قُلُوبِهِمْ وَ عَلىَ سَمْعِهِمْ وَ عَلىَ أَبْصَرِهِمْ غِشَاوَةٌ وَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِیم کسانى که کافر شدند، براى آنان تفاوت نمى کند که آنان را انذار دهی یا ندهی ؛ ایمان نخواهند آورد. خدا بر دلها و گوشهاى آنان مهر نهاده و بر چشمهایشان پردهاى افکنده شده و عذاب بزرگى در انتظار آنهاست . و همچنین خداوند می فرماید : فَما لَکُمْ فِی الْمُنافِقینَ فِئَتَیْنِ وَ اللَّهُ أَرْکَسَهُمْ بِما کَسَبُوا أَ تُریدُونَ أَنْ تَهْدُوا مَنْ أَضَلَّ اللَّهُ وَ مَنْ یُضْلِلِ اللَّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ سَبیلاً؛ النساء : 88 چرا درباره منافقین دو دسته شده اید؟ بعضى جنگ با آنها را ممنوع، و بعضى مجاز مىدانید. در حالى که خداوند بخاطر اعمالشان، افکار آنها را کاملًا وارونه کرده است . آیا شما مى خواهید کسانى که خداوند آنان را گمراه کرده را هدایت کنید؟ در حالى که هر کس را خداوند گمراه کند، راهى براى او نخواهى یافت . به همین علت است که در برخی دیگر از آیات قرآن خداوند می گوید من آنان را گمراه کردم . این همان گمراهی تشریعی است که در اثر گمراهی تکوینی آنان پدید می آید . یعنی چون آنان با فطرت خویش نبرد کردند من نیز راه را برآن بستم چون خودشان چنین خواستند . پس اینکه خداوند میفرماید من گروهی را گمراه کردم ، بمعنی جبر نیست . بلکه بدین معنی است که آنان چون خود به سمت زشتی ها رفتند و چون خود چنین خواستند ، من هم راه را برایشان باز گذاشتم و بر خواسته ی آنان مهر تأیید زدم . الأنفال : 53 ذلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ یَکُ مُغَیِّراً نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلى قَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ أَنَّ اللَّهَ سَمیعٌ عَلیمٌ خداوند، هیچ نعمتى را که به گروهى داده، تغییر نمىدهد جز آنکه آنها خودشان را تغییر دهند و خداوند، شنوا و داناست . هَلْ یُجْزَوْنَ إِلاَّ ما کانُوا یَعْمَلُون : آیا جزایی غیر آنچه عمل کردند بدانان داده می شود ؟ نگاه کنید به اختیار انسان از دید قرآن :کلیک کنید . برای اطلاعات تکمیلی مراجعه کنید به : ترجمه تفسیر المیزان ، ج 1، ص 69 – 72 ، ناشر : دفتر انتشارات اسلامى جامعهى مدرسین حوزه علمیه قم ، چاپ پنجم [ شنبه 92/2/14 ] [ 7:43 عصر ] [ Smuslim ]
[ نظر ]
|
|
[ فالب وبلاگ : وبلاگ اسکین ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |