سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چرا دین اسلام و مذهب شیعه را انتخاب کردم ؟
قالب وبلاگ

جمعی از یاران پیامبر خیانتی مرتکب شدند ، پیامبر از طریق وحی از این امر مطلع گردید . آیه ای نازل شد :

یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْکافِرینَ یُجاهِدُونَ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ لا یَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ ذلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتیهِ مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیم‏

ترجمه :

اى کسانى که ایمان آورده ‏اید ، هر کس از شما از آیین خود بازگردد، به خدا زیانى نمى‏ رساند خداوند به جای شما گروهی را مى‏ آورد که آنها را دوست دارد و آنان نیز او را دوست دارند، در برابر مؤمنان متواضع ، و در برابر کافران سرسخت و نیرومندند آنها در راه خدا جهاد مى‏ کنند، و از سرزنش هیچ ملامتگرى هراسى ندارند. این، فضل خداست که به هر کس بخواهد مى‏ دهد و فضل خدا وسیع، و خداوند داناست.

از رسول خدا پرسیدند : این ها کدام گروه هستند ؟   ادامه مطلب ...

[ شنبه 92/2/14 ] [ 7:7 عصر ] [ Smuslim ] [ نظر ]
همانطور که در اینجا توضیح دادیم ، معنی تناقض را بیان داشتیم و در ادامه اثبات کردیم که در قرآن هیچ تناقضی وجود ندارد
با توجه به اینکه زرتشتیان جزو اهل کتاب هستند ( یعنی جزء ادیان الهی محسوب می شوند ) بنا داریم تا به « شبهه ی تناقض گویی قرآن درباره ی اهل کتاب » پاسخ دهیم . گرچه پیشتر ثابت کردیم که هیچ تناقضی در قرآن وجود ندارد . ادامه مطلب ...
[ شنبه 92/2/14 ] [ 7:5 عصر ] [ Smuslim ] [ نظر ]

بسم الله الرحمن الرحیم

روایت :

إن النساء نواقص العقول ... و أما نقصان عقولهن فشهادة الامرأتین کشهادة الرجل الواحد
 
ترجمه : عقل زنان ناقص است چون گواهی شان در محکمه مساوی نصف گواهی یک مرد است .

نکته : این روایت در نهج البلاغه وجود دارد و منسوب به امام علی علیه السلام است .

با تفکر و عمیق نگری در روایت بالا متوجه برخی امور می شویم :
اول اینکه اسلام هیچ گاه در حق زن ستمی نکرده است . بسیاری از اوقات مرد و زن را پا به پای هم و گاهی حتی زن را بالاتر از مردان قرار داده است . کلیک کنید .
آنچه ملاک اسلام است ، اصل عدالت است .  اما چند نکته :   ادامه مطلب ...

[ شنبه 92/2/14 ] [ 6:58 عصر ] [ Smuslim ] [ نظر ]

عده ای بر اساس سوره البقرة  آیه 49 :  وَ إِذْ نَجَّیْناکُمْ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ یَسُومُونَکُمْ سُوءَ الْعَذابِ یُذَبِّحُونَ أَبْناءَکُمْ وَ یَسْتَحْیُونَ نِساءَکُمْ وَ فی‏ ذلِکُمْ بَلاءٌ مِنْ رَبِّکُمْ عَظیمٌ
میگویند که خداوند بر سر بندگانش مصیبت وارد میکند ! و این خلاف عدالت و مهربانی خداست .

ترجمه آیه :

و (نیز به یاد آورید) آن زمان که شما را از چنگال فرعونیان رهایى بخشیدیم که همواره شما را به بدترین صورت آزار مى‏دادند: پسران شما را سر مى‏بریدند و زنان شما را (براى کنیزى) زنده نگه مى‏داشتند. و در اینها، آزمایش بزرگى از طرف پروردگارتان براى شما بوداولاً باید هر کلمه ای در هر زبان را با قواعد همان زبان سنجید . نمی شود عربی را با فرهنگ لغت فارسی ترجمه کرد .

پاسخ به شبهه  :   ادامه مطلب...

[ جمعه 92/2/13 ] [ 10:22 صبح ] [ Smuslim ] [ نظر ]

قسمت اول مقاله : اسلام و برده داری 1

اما ادامه مطلب :  کلیک کنید ...

[ پنج شنبه 92/2/12 ] [ 4:56 عصر ] [ Smuslim ] [ نظر ]

خلاصه ای از مقاله :


اسلام هیچ گاه انسانها را به برده داری تشویق نکرده است .
برده داری ، رفتــــاری نادرست در نگاه اســــلام است .

لغو ناگهانی برده داری ، کاری غیر ممکن و نادرست بود .
اســــلام مبارزه ای حساب شده با برده داری داشت . در چهار مرحله :
مرحله اول :بستــــــــــــن سـرچشــــــــــمه ‏هاى بردگـــــــى
مرحله دوم : احـــیاى شخصیـــت بردگان و رفتار انســـــــــانی با آنان
مرحله سوم : گشودن دریچه ی آزادی و دعـوت به آزاد ســــــازی بردگان
مرحله چهارم : آغاز آزادسازی همه بردگان ( به منطقی ترین شیوه ) در اسلام

در ادامه مقاله مفصل را قرار میدهم . تفصیـــل مقالــه :   ادامه مطلب...

[ پنج شنبه 92/2/12 ] [ 4:55 عصر ] [ Smuslim ] [ نظر ]
همه ی سوره های قرآن ( به جز سوره توبه ) با بسم الله الرحمن الرحیم شروع می شود . یعنی به نام الله ، بخشنده ی مهربان ...

در قرآن و سنت رسول الله و ائمة الهداة هم همواره می بینیم که آنان نسبت به همگان مهربان بودند . حتی نسبت به دشمن ( مگر آن دشمنی که بخواهد علیه اسلام خرابکاری کند )

قرآن به صراحت به پیامبر میگوید که تو مایه ی رحمت و مهربانی برای جهانیان باید باشی :

الأنبیاء : 107 وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمینَ
ما تو را جز به عنوان رحمت برای جهانیان نفرستادیم.

فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلینَ

به برکت رحمت الهى، در برابر آنان نرم و مهربان شدى و اگر خشن و سنگدل بودى، از اطراف تو، پراکنده مى‏ شدند. پس آنها را ببخش و براى آنها آمرزش بطلب و در کارها، با آنان مشورت کن . اما هنگامى که تصمیم گرفتى، قاطع باش! و بر خدا توکل کن . زیرا خداوند متوکلان را دوست دارد.

اثبات اینکه جنگهای پیامبر اولاً همگی دفاعی بودند و دوماً اینکه ابداً با خشونت همراه نبودند .  ادامه مطلب...
[ چهارشنبه 92/2/11 ] [ 12:7 عصر ] [ Smuslim ] [ نظر ]

آیا در قرآن تناقضی وجود دارد ؟
ما در این مقاله اثبات خواهیم کرد که در قرآن هیچ تناقضی وجود ندارد .  ادامه مطلب...

[ سه شنبه 92/2/10 ] [ 10:9 عصر ] [ Smuslim ] [ نظر ]

از دیدگاه مورّخین و روایان شیعه نیاکان پیامبر تا ابراهیم علیه السلام همگی یکتاپرست بودند . گرچه قوم و قبیله ایشان در جاهلیت و بت پرستی غرق بودند اما اجداد ایشان ، هیچ یک بت پرست نبودند و این از یقینیات مکتب است
بر اساس ده ها روایت از منابع حدیثی از جمله روایت صحیحه از امام صادق علیه السلام اجداد محمد رسول الله همگی یکتاپرست و حتی از جهت مادر هم یکتاپرست بوده اند

شیخ طوسى ، التهذیب ، ج 6 ص 79 ، دار الکتب الإسلامیه تهران ، 1365 هـ ش
شیخ ابوجعفر محمد بن یعقوب الکلینی الرازی  ، الکافی ، ج 4 ص 559 ، دار الکتب الإسلامیة تهران ، 1365 هـ ش


همچنین در طرف مقابل هیچ روایت معتبری وجود ندارد که دلالت کند اجداد محمد ( صلی الله علیه و آله و سلم ) بت پرست یا مشرک بوده اند

تنها اشکالاتی از کتب اهل سنت در این مسئله وجود دارد که ما در ادامه بدان پاسخ خواهیم داد  ادامه مطلب...

[ سه شنبه 92/2/10 ] [ 9:14 صبح ] [ Smuslim ] [ نظر ]

این مسئله همواره مورد بحث و تبادل نظر متکلمین بوده و هست . از دیرباز برخی معتقد به اختیار مطلق انسان ( تفویض ) و برخی معتقد به جبر ِ مطلق بودند . لیکن در مکتب اهل بیت ( به سبب وجود حجتهای خداوند ) باورمان بر اساس کلام امام صادق علیه السلام چنین بوده و هست که :

نه جبر مطلق و نه تفویض مطلق ، بلکه امری میانه ( و نسبی ) بر جهان حکم فرماست .

ده ها حدیث معتبر در این باب وجود دارد که چند مورد از آن را می توان در کتاب شریف الکافی ( تألیف ابوجعفر محمد بن یعقوب کلینی رازی ) جلد اول باب جبر و تفویض مشاهده کرد .

از دید مکتب شیعه جبر و اختیار در جهان یک امر کاملاً نسبی است . یعنی نه جبر مطلق و نه اختیار مطلق .


اما توجه داشته باشیم که آیات زیادی از قرآن وجود دارد که ظاهرش بر جبر دلالت میکند و آیاتی بسیار نیز وجود دارد که ظاهر آن بر اختیار انسان دلالت میکند . در مورد آیات جبر

، بحث هدایت تکوینی و تشریعی را بیان خواهیم کرد . نتیجه ی در کنار هم قرار دادن این ایات و تفکر در آنها چنین میشود که جبر و اختیار نسبی و در کنار هم هستند .

اما ادله ای بر اختیار انسان بر سرنوشت خود از نگاه قرآن ( آیات اختیار در قرآن ) :   ادامه مطلب ...

[ دوشنبه 92/2/9 ] [ 9:36 صبح ] [ Smuslim ] [ نظر ]
<      1   2   3   4      >
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم ، در پی جبران گذشته ام ، در این تارنما بیان خواهم کرد که چرا به اسلام بازگشتم ؟ چرا مذهب شیعه را انتخاب کردم ؟ بدین امید که پروردگارم قلم عفو بر گذشته ام بکشد .
امکانات وب