سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چرا دین اسلام و مذهب شیعه را انتخاب کردم ؟
قالب وبلاگ
همانطور که در اینجا توضیح دادیم ، معنی تناقض را بیان داشتیم و در ادامه اثبات کردیم که در قرآن هیچ تناقضی وجود ندارد
با توجه به اینکه زرتشتیان جزو اهل کتاب هستند ( یعنی جزء ادیان الهی محسوب می شوند ) بنا داریم تا به « شبهه ی تناقض گویی قرآن درباره ی اهل کتاب » پاسخ دهیم . گرچه پیشتر ثابت کردیم که هیچ تناقضی در قرآن وجود ندارد .


آیه اول  :

البقرة آیه 62

إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ الَّذینَ هادُوا وَ النَّصارى‏ وَ الصَّابِئینَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صالِحاً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ
کسانى که  ایمان آورده‏ اند، و کسانى که به آئین یهود گرویدند و نصارى و صابئان [پیروان یحیى‏] هر گاه به خدا و روز رستاخیز ایمان آورند، و عمل صالح انجام دهند، پاداششان نزد پروردگارشان مسلم است و هیچ گونه ترس و اندوهى براى آنها نیست.


آیه دوم :
التوبة : 29   قاتِلُوا الَّذینَ لا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ لا بِالْیَوْمِ الْآخِرِ وَ لا یُحَرِّمُونَ ما حَرَّمَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ لا یَدینُونَ دینَ الْحَقِّ مِنَ الَّذینَ أُوتُوا الْکِتابَ حَتَّى یُعْطُوا الْجِزْیَةَ عَنْ یَدٍ وَ هُمْ صاغِرُونَ
با کسانى از اهل کتاب که  به خدا، و  به روز جزا ایمان ندارند، و  آنچه را که خدا و رسولش تحریم کرده حرام نمى‏شمرند، و  آیین حق را نمى‏پذیرند، پیکار کنید تا زمانى که با خضوع ؛ جزیه را به دست خود بپردازند .

آیا این دو آیه با هم تناقض دارند ؟
آیه اول سخن از امنیت و سعادت اهل کتاب می زند و آیه دوم سخن از جزیه گرفتن از آنان ...

پاسخ :
اگر به اینجا مراجعه کنیم می بینیم که که برای اثبات تناقض باید دو جمله ( یا چند جمله ) در مواردی وحدت داشته باشند :
وحدت در زمان  / وحدت در مکان /  وحدت در شرط  /  وحدت در اضافه  / وحدت در جزء و کل / وحدت در قوه و فعل

حال سوال از مدعیان تناقض این است :
آیا این دو آیه دقیقاً برای یک زمان ( موقعیت زمانی ) نازل شده اند ؟
آیا این دو آیه دقیقاً برای یک مکان ( موقعیت مکانی ) نازل شده اند ؟
آیا این دو آیه دقیقاً یک شرط دارند ؟
آیا این دو آیه دقیقاً مضاف به یک چیز اند ؟
آیا این دو آیه دقیقاً از حیث کمیت برابر و یکساند اند ؟
آیا این دو آیه دقیقاً از حیث فعلیت برابر اند ؟

مییبینیم که بسیاری از موارد فوق ( حتی شاید بشود گفت همه ی موارد فوق ) وجود ندارد . یعنی وحدت بین دو طرف نیست پس تناقض هم معنی ندارد .

آیه اول :

در مورد آن دسته از اهل کتاب است که به خدا و معاد و انبیاء الهی ایمان دارند   عمل صالح انجام میدهند . اما ندای اسلام به گوششان نخورده است  .

آیه دوم :

دقیقاً خلاف آیه اول در مورد کسانی است که به خدا و معاد و انبیاء الهی ایمان ندارند . و حاضر به پذیرش حق نیستند . که باید از انان جزیه گرفت . مسلمین زکات میدادند و اهل کتاب جزیه میدادند  .
و بسیاری از اختلافات در موضوع دو آیه که احتمال تناقض را هم منتفی میکند .

نکته پایانی

گرچه در قرآن آمده است که دین حق ، اسلام است و اگر کسی ندای اسلام را شنیده باشد و بدان لبیک نگوید جزو خسارت دیدگان است . و این به این جهت است که اسلام جامع همه ادیان و تکمیل کننده ی همه مذاهب الهی است


[ شنبه 92/2/14 ] [ 7:5 عصر ] [ Smuslim ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم ، در پی جبران گذشته ام ، در این تارنما بیان خواهم کرد که چرا به اسلام بازگشتم ؟ چرا مذهب شیعه را انتخاب کردم ؟ بدین امید که پروردگارم قلم عفو بر گذشته ام بکشد .
امکانات وب