چرا دین اسلام و مذهب شیعه را انتخاب کردم ؟ |
منبع روایات : ابوجعفر محمد بن یعقوب الکلینی ، الکافى جلد 1 صفحه 256 ، دارالکتب العلمیة تهران ، 1365 هـ ش 1- عِدّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمّدِ بْنِ عِیسَى عَنْ مُعَمّرِ بْنِ خَلّادٍ قَالَ سَأَلَ أَبَا الْحَسَنِ ع رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ فَارِسَ فَقَالَ لَهُ أَ تَعْلَمُونَ الْغَیْبَ فَقَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع یُبْسَطُ لَنَا الْعِلْمُ فَنَعْلَمُ وَ یُقْبَضُ عَنّا فَلَا نَعْلَمُ وَ قَالَ سِرّ اللّهِ عَزّ وَ جَلّ أَسَرّهُ إِلَى جَبْرَئِیلَ ع وَ أَسَرّهُ جَبْرَئِیلُ إِلَى مُحَمّدٍ ص وَ أَسَرّهُ مُحَمّدٌ إِلَى مَنْ شَاءَ اللّهُ ترجمه : معمربن خلاد گوید مردى از اهل فارس بحضرت ابوالحسن علی بن موسی الرضا علیه السلام عرض کرد: شما علم غیب می دانید ؟ امام سخن جدش ابوجعفر محمد الباقر را فرمود: چون علم الهى براى ما گشوده شود بدانیم و چون از ما گرفته شود ندانیم، علم راز خداى عزوجل است که آنرا با جبرئیل در میان گذارد و جبرئیل آنرا بمحمد به راز گوید و محمد به هر که خواهد گوید. 2- مُحَمّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ عَبْدِ اللّهِ بْنِ مُحَمّدِ بْنِ عِیسَى عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَلِیّ بْنِ رِئَابٍ عَنْ سَدِیرٍ الصّیْرَفِیّ قَالَ سَمِعْتُ حُمْرَانَ بْنَ أَعْیَنَ یَسْأَلُ أَبَا جَعْفَرٍ ع عَنْ قَوْلِ اللّهِ عَزّ وَ جَلّ بَدِیعُ السّماواتِ وَ الْأَرْضِ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع إِنّ اللّهَ عَزّ وَ جَلّ ابْتَدَعَ الْأَشْیَاءَ کُلّهَا بِعِلْمِهِ عَلَى غَیْرِ مِثَالٍ کَانَ قَبْلَهُ فَابْتَدَعَ السّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِینَ وَ لَمْ یَکُنْ قَبْلَهُنّ سَمَاوَاتٌ وَ لَا أَرَضُونَ أَ مَا تَسْمَعُ لِقَوْلِهِ تَعَالَى وَ کانَ عَرْشُهُ عَلَى الْماءِ فَقَالَ لَهُ حُمْرَانُ أَ رَأَیْتَ قَوْلَهُ جَلّ ذِکْرُهُ عالِمُ الْغَیْبِ فَلا یُظْهِرُ عَلى غَیْبِهِ أَحَداً فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع إِلّا مَنِ ارْتَضى مِنْ رَسُولٍ وَ کَانَ وَ اللّهِ مُحَمّدٌ مِمّنِ ارْتَضَاهُ وَ أَمّا قَوْلُهُ عالِمُ الْغَیْبِ فَإِنّ اللّهَ عَزّ وَ جَلّ عَالِمٌ بِمَا غَابَ عَنْ خَلْقِهِ فِیمَا یَقْدِرُ مِنْ شَیْءٍ وَ یَقْضِیهِ فِی عِلْمِهِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَهُ وَ قَبْلَ أَنْ یُفْضِیَهُ إِلَى الْمَلَائِکَةِ فَذَلِکَ یَا حُمْرَانُ عِلْمٌ مَوْقُوفٌ عِنْدَهُ إِلَیْهِ فِیهِ الْمَشِیئَةُ فَیَقْضِیهِ إِذَا أَرَادَ وَ یَبْدُو لَهُ فِیهِ فَلَا یُمْضِیهِ فَأَمّا الْعِلْمُ الّذِی یُقَدّرُهُ اللّهُ عَزّ وَ جَلّ فَیَقْضِیهِ وَ یُمْضِیهِ فَهُوَ الْعِلْمُ الّذِی انْتَهَى إِلَى رَسُولِ اللّهِ ص ثُمّ إِلَیْنَا ترجمه : سدیر صیرفى گوید: شنیدم که حمران بن اعین از امام باقر علیهالسلام راجع بقول خداى عزوجل "خداون ایجاد کننده آسمانها و زمین است ... " مىپرسید. امام فرمود: خداى عزوجل همه چیز را با علمش ایجاد کرد، بدون آنکه نمونه قبلى داشته باشد، آسمانها و زمینها را آفرید در صورتیکه پیش از آن آسمان و زمین نبود، مگر نمىشنوى گفتار خودش را " و عرش خدا روى آب بود " . حمران عرض کرد بفرمائید معنى گفتار خداوند که فرمود "خدا غیب میداند و کسى را بر علم غیب خود آگاه نکند" امام علیه السلام دنبال آیه را فرمود: " مگر پیغمبرى که مورد پسند او باشد " بخدا که محمد از پسندیدگان او بود و اما اینکه فرماید: "خدا غیب مىداند" همانا خداى عزوجل عالم است به آنچه از خلقش غایب است نسبت به آنچه در علمش تقدیر میکند و حکم مىدهند پیش از آنکه آنرا بیافریند، اى حمران، این علم نزد او نگهداشته است و نسبت به آن مشیت دارد، هرگاه بخواهد طبق آن حکم دهد و آنرا بمورد اجرا گذارد و گاهى نسبت به آن بدا حاصل شود به مورد اجرایش نگذارد و اما علمى که خداى عزوجل آنرا نقدیر و حکم و امضاء فرموده علمیست که اولا پیغمبر صلى الله علیه و آله و سپس بما رسیده است. 4- أَحْمَدُ بْنُ مُحَمّدٍ عَنْ مُحَمّدِ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ عَنْ عَمْرِو بْنِ سَعِیدٍ عَنْ مُصَدّقِ بْنِ صَدَقَةَ عَنْ عَمّارٍ السّابَاطِیّ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللّهِ ع عَنِ الْإِمَامِ یَعْلَمُ الْغَیْبَ فَقَالَ لَا وَ لَکِنْ إِذَا أَرَادَ أَنْ یَعْلَمَ الشّیْءَ أَعْلَمَهُ اللّهُ ذَلِکَ ترجمه : عمار ساباطى گوید: از امام صادق علیه السلام پرسیدم که آیا امام غیب میداند؟ فرمود: نه، ولى هرگاه بخواهد چیزى را بداند خدا آنرا به او بیاموزد. نکته : سند هر سه روایت صحیح است .
[ پنج شنبه 92/4/20 ] [ 5:9 عصر ] [ Smuslim ]
[ نظر ]
آیا امام علی در ماجرای صلح حدیبیه از دستور پیامبر سرپیچی کرد ؟ پاسخ : خیر . به هیچ وجه . ایشان نه تنها سرپیچی نکردند بلکه یکی از بزرگترین افتخارات را در کارنامه درخشان خود ثبت نمودند. ادامه مطلب... [ دوشنبه 92/4/10 ] [ 10:38 صبح ] [ Smuslim ]
[ نظر ]
وهابیون تکفیری ، شیعیان را به دلیل ساخت ضریح و گنبد بر قبر اولیاء الله متهم به شرک میکنند . گرچه بنا بر عقیده ی شیعه - بر اساس قرآن و سنت - تعظیم و تکریم مقام پیشوایان الهی نه تنها شرک نیست بلکه بزرگداشت شعائرالله محسوب می گردد. اما به راستی آیا عزیزان اهل تسنن بر روی قبور پیشوایان خود ضریح و گنبد نمی سازند ؟ برای دیدن تصاویر کلیک کنید . [ دوشنبه 92/4/10 ] [ 10:35 صبح ] [ Smuslim ]
[ نظر ]
کتابهای تفسیر مقاتل بن سلیمان و تفسیر کلبی ، به خودی خود هیچ اعتباری نزد شیعه و سنی ندارند . هیچ یک از علمای شیعه برای این کتابهای ارزشی چندان قائل نشدند اما از میان اهل سنت نیز شخصی چون ابن حجر عسقلانی شافعی بر بی اعتباری این کتابها صحه گذاشتند : قال الامام احمد ثلاثة کتب لیس لها أصول وهو المغازی والتفسیر والملاحم قلت ینبغی ان یضاف إلیها الفضائل فهذه اودیة الأحادیث الضعیفة والموضوعة إذ کانت العمدة فی المغازی على مثل الواقدی وفی التفسیر على مثل مقاتل والکلبی وفی الملاحم على الاسرائیلیات ابن حجر العسقلانی ، لسان المیزان ، ج 1 ص 12 ، مؤسسة الأعلمی للمطبوعات / بیروت ، چاپ سوم [ چهارشنبه 92/4/5 ] [ 3:6 عصر ] [ Smuslim ]
[ نظر ]
کتاب المغازی واقدی ، به خودی خود هیچ اعتباری نزد شیعه و سنی ندارد . چون این کتاب مشتمل بر دروغ های بسیاری است که بر مبنای دشمنی بنی امیه و جاعلان حدیث نوشته شده است. هیچ یک از علمای شیعه برای این کتاب کمتری ارزشی قائل نشدند اما از میان اهل سنت نیز شخصی چون ابن حجر عسقلانی شافعی بر بی اعتباری و جعلی بودن این کتاب صحه گذاشتند : قال الامام احمد ثلاثة کتب لیس لها أصول وهو المغازی والتفسیر والملاحم قلت ینبغی ان یضاف إلیها الفضائل فهذه اودیة الأحادیث الضعیفة والموضوعة إذ کانت العمدة فی المغازی على مثل الواقدی وفی التفسیر على مثل مقاتل والکلبی وفی الملاحم على الاسرائیلیات ابن حجر العسقلانی ، لسان المیزان ، ج 1 ص 12 ، مؤسسة الأعلمی للمطبوعات / بیروت ، چاپ سوم [ چهارشنبه 92/4/5 ] [ 2:39 عصر ] [ Smuslim ]
[ نظر ]
ابن ابی الحدید - از علمای منصف سنّی مذهب - درباره ی رفتار برخی رهبران اهل تسنن راجع به فضائل امیرالمؤمنین علی علیه السلام می نویسد :
[ دوشنبه 92/4/3 ] [ 10:12 صبح ] [ Smuslim ]
[ نظر ]
پیامبر خاتم ، محمد رسول الله فرمودند : در هر بدعتی که پس از من رخ دهد ، می بایستی یک ولیّ از اهل بیت من باشد ، تا در برابر بدعت ایستادگی کند ، با الهام از سوی خداوند سخن بگوید ، حق را آشکار نماید ، حیله ی حیله گران به خودشان بازگرداند و از ضعیفان حمایت کند. پس عبرت گیرید ای صاحب خرد و بر خداوند توکل کنید . نکته : این روایت صحیحه است. سند : محمد بن یعقوب الکلینی الرازی ، الکافی ج 1 ص 54 حدیث 5 ، دارالکتب الاسلامیه تهران ، 1365 هـ ش متن عربی روایت : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ عِنْدَ کُلِّ بِدْعَةٍ تَکُونُ مِنْ بَعْدِی یُکَادُ بِهَا الْإِیمَانُ وَلِیّاً مِنْ أَهْلِ بَیْتِی مُوَکَّلًا بِهِ یَذُبُّ عَنْهُ یَنْطِقُ بِإِلْهَامٍ مِنَ اللَّهِ وَ یُعْلِنُ الْحَقَّ وَ یُنَوِّرُهُ وَ یَرُدُّ کَیْدَ الْکَائِدِینَ یُعَبِّرُ عَنِ الضُّعَفَاءِ فَاعْتَبِرُوا یَا أُولِی الْأَبْصَارِ وَ تَوَکَّلُوا عَلَى اللَّهِ [ دوشنبه 92/4/3 ] [ 9:57 صبح ] [ Smuslim ]
[ نظر ]
|
|
[ فالب وبلاگ : وبلاگ اسکین ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |