چرا دین اسلام و مذهب شیعه را انتخاب کردم ؟ |
تعریف عصمت : نتیجه : دلایلی از قرآن دلیل اول : وَ إِذِ ابْتَلى إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتی قالَ لا یَنالُ عَهْدِی الظَّالِمین ( سوره ی 2 آیه 124 ) ابراهیم از خداوند درخواست کرد که امامت را نیز به ذریه و نسل من بده، و خداى تعالى نیز مستجاب کرد اما در پاسخش فرمود: این عهد من به ظالمین نمىرسد . منظور از ظالمین مطلقاً هر کسى است که ظلمى از او صادر شود، هر چند آن کسى که یک ظلم و آنهم ظلمى بسیار کوچک مرتکب شده باشد، حال چه اینکه آن ظلم شرک باشد، و چه معصیت، چه اینکه در همه عمرش باشد، و چه اینکه در ابتداء باشد، و بعد توبه کرده و صالح شده باشد، هیچیک از این افراد نمىتوانند امام باشند، پس امام تنها آن کسى است که در تمامى عمرش حتى کوچکترین ظلمى را مرتکب نشده باشد . خلاصه این دلیل : هر گناهی ظلم است : 1. یا ظلم به خدا است ( حق الله ) 2. یا ظلم به خود است ( حق النفس ) 3. یا ظلم به دیگران است ( حق الناس ) در هر صورت کسی که گناه میکند یکی از این موارد بالا را مرتکب شده است و خدا هم فرموده عهد من ( که همان امامت و پیشوایی باشد ) به ظالمین نمی رسد . دلیل دوم : اطاعت بی قید و شرط از پیامبران الهی مخصوصاً محمد رسول الله : أُولئِکَ الَّذینَ هَدَى اللَّهُ فَبِهُداهُمُ اقْتَدِهْ قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِنْ هُوَ إِلاَّ ذِکْرى لِلْعالَمینَ (90) ( سوره ی انعام ) اینان کسانى هستند که خدا هدایتشان کرده است؛ پس به هدایت آنان اقتدا کن ... اگر پیامبران از گناه معصوم نباشند دلیلی ندارد که خداوند ما را به پیروی مطلق از انان امر کند . اگر پیامبران و اوصیاء اهل معصیت باشند ، پس در این صورت خداوند مارا به معصیت و گناه امر نموده است ! وَ مَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلَّا لِیُطَاعَ بِإِذْنِ الله. ما هیچ پیامبرى را نفرستادیم مگر براى این که به فرمان خدا ، از وى اطاعت شود . و یا در سوره نساء آی? 80 میفرماید : مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ . کسى که از پیامبر اطاعت کند، خدا را اطاعت کرده . یعنی ، اطاعت پیامبر ، مساوی است با اطاعت خداوند . در سوره نساء آیه 59 میفرماید : یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ . اى کسانى که ایمان آوردهاید ! اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید پیامبر خدا و اولو الأمر [ اوصیاى پیامبر ] را ... خداوند در این آیات ، اطاعت از رسول گرامی اسلام و را به صورت مطلق واجب کرده است ؛ یعنی هر دستوری که آنها در هر زمینهای دادند ، باید اطاعت شود . دلیل سوم : کلام شعیب پیامبر در مورد عصمت از گناهان و تأیید خداوند ... سقالَ یا قَوْمِ أَ رَأَیْتُمْ إِنْ کُنْتُ عَلى بَیِّنَةٍ مِنْ رَبِّی وَ رَزَقَنی مِنْهُ رِزْقاً حَسَناً وَ ما أُریدُ أَنْ أُخالِفَکُمْ إِلى ما أَنْهاکُمْ عَنْهُ إِنْ أُریدُ إِلاَّ الْإِصْلاحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَ ما تَوْفیقی إِلاَّ بِاللَّهِ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ إِلَیْهِ أُنیبُ ( سوره ی 11 ایه 88 ) گفت: «اى قوم من، بیندیشید، اگر از جانب پروردگارم دلیل روشنى داشته باشم، و او از سوى خود روزىِ نیکویى به من داده باشد ، آیا باز هم از پرستش او دست بردارم؟من اراده نمی کنم که در آنچه شما را از آن باز مىدارم ، خود مرتکب آن شوم. من قصدى جز اصلاح جامعه تا آنجا که بتوانم، ندارم، و توفیق من جز به یارى خدا نیست. بر او توکّل کردهام و به سوى او بازمىگردم.» دلیل چهارم : غضب الهی اثر گناهان است . ( گناهان مختلف ) سوره ی 7 آیه 71 سوره ی 7 ایه 152 سوره ی 20 آیه 86 و ... اما کسی که جزو مغضوبان نیست ( و حتی یک لحظه جزو مغضوبان قرار نگرفته ) مسلماً دارای عصمت از گناهان است . همچنین گناه ، نوعی گمراهی و انحراف از مسر فطرت انسانی است . ( حتی برای یک لحظه ) اما کسی که ابداً جزو مغضوبین و گمراهان نبوده ، مطمئناً از گناهان معصوم است . یعنی حتی لحظه ای هم دچار گناه نشده است . صِراطَ الَّذینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَ لاَ الضَّالِّینَ دلیل پنجم : آیه دوم تا چهارم سوره نجم ، که میفرماید : مَا ضَلَّ صَاحِبُکُمْ وَمَا غَوَى . وَمَا یَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى . إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْیٌ یُوحَى . کلم? « ضل» معانی متعددی از جلمه : گمراهی ، غفلت و ... دارد . یعنی دوست و همراه شما ( هیچ گاه گمراه نشد و هیچ گاه از راه به در نشد ... همین بهترین نشانه در راه اثات مسئله ی عصمت است . دلیل ششم : ( شاید مهم ترین دلیل )
دلیل هفتم :
قَالَ أَ رَءَیْتَکَ هَاذَا الَّذِى کَرَّمْتَ عَلىََّ لَئنِْ أَخَّرْتَنِ إِلىَ یَوْمِ الْقِیَامَةِ لَأَحْتَنِکَنَّ ذُرِّیَّتَهُ إِلَّا قَلِیلا ( 62 اسراء ) ( سپس شیطان ) گفت: «به من بگو، این کسى را که بر من برترى دادهاى ( به چه دلیل بوده است؟ ) اگر مرا تا روز قیامت زنده بگذارى، همه فرزندانش را، جز عده کمى، گمراه و ریشهکن خواهم ساخت! نتیجه : شیطان توان فریب دادن اندکی از انسانها را ندارد . این همان مقام عصمت است . گرچه همین افراد ممکن است به دلیل جایگاه و محدودیت های انسانی دچار خطای ناشی از فراموشی و ... شوند که البته این مسئله با وسوسه شیطان و گناه متفاوت است دلایل عقلی دلیل اول: خداوند حکیم است . و حکیم هیچ گاه بی حکمت عملی را انجام نمی دهد . یکی از ویِژگی های عمل حکیمانه ایجاد زمینه برای صحت و نتیجه دهی عمل است . حال که خداوند پیامبران را فرستاده است ، می بایستی زمینه های بازدهی این دعوت را هم اماده کند . یکی از این زمینه ها این است که فرستاده شدگان ( یعنی پیامبران ) از لحاظ شخصیتی و تربیتی درحدی تکامل یافته یا حداقل نزدیک به این جایگاه باشند . حال چگونه ممکن است کسی برای تربیت جان انسانها مبعوث شود ولی خودش تربیت نشده باشد ؟؟؟؟؟ چگونه ممکن است کسی که خود کامل نیست ، بخواهد دیگران را به تکامل برساند یا به سمت تکامل هدایت کند ؟؟؟؟؟؟ آیا کسی که خود از الودگی گناه پاک نیست ، می تواند دیگران را از الودگی ها پاک کند ؟؟؟؟؟ دلیل دوم: یکی از شرایط تعلیم و تربیت افراد این است که شخص مورد تربیت، به صدق گفتار مربی خود ایمان داشته باشد و تحقق آن در گرو هماهنگی گفتار و رفتار مربی است و چنانچه رفتار مربی برخلاف گفتارش باشد، مورد پذیرش واقع نخواهد شد.(صف، 2 و 3، یونس، 35) و هدف از بعثت انبیا که تربیت و هدایت مردم است، محقق نخواهد شد; از این رو لازم است ایشان از عصمتی برخوردار باشند که گفتار و رفتارشان کاملاً با هم مطابقت داشته باشد، و این، اختصاص به دوران نبوت پیامبران ندارد; چرا که اگر پیامبری سوابق خوبی نداشته باشد، گرچه الآن خوب باشد، امّا گفتارش در مردم تأثیر ندارد; بنابراین لازم است انبیا قبل از بعثت نیز از هرگونه گناهی مبرا و معصوم باشند تا بتوانند با ارائه شخصیتی خالی از هرگونه سوء سابقه و ارائة الگویی تمام عیار، به تربیت مردم بپردازند.(ر.ک: الالهیات، سبحانی، ج 3، ص 170، مؤسسه امامصادق/ مبانی رسالت انبیا در قرآن.) دلیل سوم: دلیل چهارم: لزوم اتمام حجت چرا پیشوایان دینی استفغار میکردند ؟
[ دوشنبه 92/2/9 ] [ 9:27 صبح ] [ Smuslim ]
[ نظر ]
|
|
[ فالب وبلاگ : وبلاگ اسکین ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |