اشکال به اصل کتاب سیره ابن اسحاق ،
علمای شیعه هیچ یک این کتاب را معتبر نشمرده اند و در بی اعتباری و بی ارزشی این کتاب اتفاق نظر دارند .
اما دیدگاه علمای اهل تسنن :
ابن تیمیه در مورد اصل این کتاب می گوید :
در خود کتاب سیره در بعضی از موضوعات و روایت ها غلط وجود دارد .
ابن تیمیه ، الجواب الصحیح ، ج3 ص 34 ، چاپ دار العاصمة ریاض ، چاپ اول 1414 هـ
تکمیل این اشکال توسط محمد بن جابر الوادی :
محمد بن جابر الوادی متوفای 749 هـ در کتاب خویش در تکمیل اشکال ابن تیمیه در مورد سیره ابن اسحاق می گوید :
این کتاب موجود نیست زیرا خود ابن اسحاق آن را گم کرده است !
البرنامج الوادی ، ص 219 ، محمد بن جابر الوادی ، تحقیق محمد محفوظ ، الناشر دار المغرب الاسلامی ، 1400هـ ، بیروت
و اضافه می کند که وی این کتاب را به دست کسی نداده و نقل این کتاب از خود وی به صورت شفاهی صورت گرفته است .
(یعنی آنچه امروزه وجود دارد همان کتاب اصلی نیست . بلکه مطالبی است که شاگردان او از او شنیدند و به اسم وی منتشر کردند. )
اگر فرض بگیریم که این کتاب متعلق به او است بازهم این کتاب را نمی توان معتبر دانست .
چرا ؟
چون اعتبار او نزد شیعه و سنی ثابت نیست . نزد شیعه که اصلاً بحثی ندارم . نزد اهل سنت هم بسیاری از علمای رجال الحدیث او را دروغگو و بی اعتبار دانسته اند .
إرواء الغلیل ج 7 ص 303 ، تألیف محمد ناصر الدین الألبانی ، ناشر : المکتب الإسلامی / بیروت چاپ دوم ، 1405 هـ / 1985 م
شمس الدین محمد بن أحمد الذهبی در کتاب خود به نقل از دارقطنی میگوید :بخشی از آنچه در سیره ی ابن اسحق وجود دارد بی اعتبار و دروغ است .
میزان الاعتدال فی نقد الرجال ج 6 ص 57 ، ناشر : دار الکتب العلمیة بیروت / 1995م
در همان سند بالا برخی از استنادات را می اورد که بسیاری از علمای اهل ست او را دروغگو دانستند . اگرچه بخشی از اهل سنت هم به او اطمینان داشتند .
ابن حجر العسقلانی الشافعی او را اهل تدلیس ( تحریف روایت ) میخواند و برخی گفته اند معتبر بود .
ابن حجر العسقلانی الشافعی ؛ تقریب التهذیب ص 647 ، ناشر : دار الرشید سوریه ، 1406 هـ / 1986م
بدر الدین العینى میگوید :
برخی او را راستگو میدانند و برخی او را منحریف و تدلیس گر ( تحریف کننده ی روایت ) و دروغگو میخوانند .
مغانى الأخیار ؛ ج 6 ص 50 شماره 413