چرا دین اسلام و مذهب شیعه را انتخاب کردم ؟ |
یکی از اشکالاتی که به اسلام گرفته می شود ، مسئله سنگسار است این امر در قرآن بیان نشده است بلکه از قوانین فقه اسلامی است . باید توجه داشته باشیم که از میان همه ی ادیان ، این مسئله به اسلام نسبت داده می شود ، در حالیکه در ادیانی چون یهودیت و مسیحیت هم این قانون به شکلی شدیدتر وجود دارد . و در دین زرتشتی نیز برای گناهانی بسیار کوچکتر ، مجازاتهایی چون زنده زنده پوست کندن و زنده آتش زدن وجود دارد و دیگر ادیان نیز ... در هر صورت توضیح دقیق مسئله سنگسار در اسلام : ما معتقدیم که قوانین اسلامی برگرفته از سیره پیامبران الهی ( و در رأس آنان محمد رسول الله ) و جانشینان برحق وی می باشد . لذا به آنان اعتماد داریم و مغلوب احساسات و عواطف بی اساس نخواهیم شد . در اسلام سنگسار در صورت وقوع زنای محصنه اعمال می شود. یعنی وقتی که شخص زناکننده دارای همسر دائمی باشد به گونهای که هرگاه بخواهد با همسر خود نزدیکی کند مانعی در کار نباشد و با این حال تن به زنا داده باشد . و البته برای اجرای حکم سنگسار شرایطی بسیار وجود دارد که حتماً باید همه ی این شرایط جمع گردند . یعنی اگر یکی از شرایط هم وجود نداشته باشد حکم سنگسار اجرا نخواهد شد . البته کیفیت اجرای سنگسار هم بسیار آرام است ( برخلاف آن وحشی گری که غربی ها از اسلام تعریف میکنند : تا انتهای مقاله را مطالعه فرمایید ) شرایط اجرای سنگسار : اول : که گفته شد : زناکار باید محصنه باشد یعنی وقتی که شخص زناکننده ، دارای همسر دائمی باشد به گونهای که هرگاه بخواهد با همسر خود نزدیکی کند مانعی در کار نباشد و با این حال تن به زنا داده باشد . دوم : زنا به صورت دخول باشد . پس تماسهای دیگر جنسی که با دخول همراه نباشد حم سنگسار را در پی ندارد . سوم : خود شخص با اختیار خود چهار بار اعتراف کند . پس اگر از کسی به زور یا تحت فشار اعتراف بگیرند حکم اجرا نخواهد شد . یا اینکه چهار انسان عادل بر این امر گواهی دهند . و باید این چهار نفر ، زنا ( رابطه ی نامشروع ) را با چشمان خود و همزمان و در یک مکان دیده باشند . پس اگر شاهدان سه نفر یا کمتر باشند ، یا اینکه این حادثه را با چشمان خود ندیده باشند ، حکم سنگسار اجرا نخواهد شد . و همچنین اگر این شاهدان ، زنا را در یک مکان و در یک زمان ندیده باشند بازهم حکم اجرا نمی شود . مثل وقتی که سه نفر زنا را در صبح دیده باشند و یک نفر دیگر زنایی دیگر از همین شخص را در بعد از ظهر دیده باشد ، در این حالت هم حکم اجرا نمی شود . چهارم : شاهدان زنا ، باید این مسئله ( زنا ) را به صورت اتفاقی دیده باشند . چون اگر عمداً نگاه کرده باشند از عدالت ساقط می شوند و شهادتشان نزد قاضی قبول نیست . ( هر چهار نفر باید همزمان و در یک مکان و به صورت کاملاً اتفاقی و غیر عمدی ، دخول را دیده باشند ) پنجم : زنا کار اگر از حرمت زنا آگاه نباشد ، سنگسار اجرا نخواهد شد . ششم : زناکار اگر به مجازات زنای محصنه آگاه نباشد ، یعنی مثلاً میداند که زنا حرام است اما نمیداند مجازاتش سنگسار است ، در این حالت سنگسار اجرا نخواهد شد . هفتم : زناکار اگر قبل از آمدن شاهدان توبه کند ، سنگسار از او ساقط می شود . کیفیت اجرا : حد شرعیزنای محصنه آن است که ابتدا زناکار بنا بر احتیاطیکصد ضربه شلاقمی خورد. سپس وی سنگسار می شود. سنگسار بدین صورت است که مرد تا کمر و زن را تا سینه در خاک دفن می کنند و او را با سنگ های کوچک می زنند تا بمیرد. ابتدا شاهدان سنگسار را آغاز می کنند و اگر شخص خود اقرار کرده باشد حاکم شرعآغاز می کند. گفته شده که حضور گروهی لازم است که حداقل یک نفر یا سه نفر و بنا بر گفته دیگر ده نفر هستند. کسی که خود حد شرعی بر گردن دارد نباید سنگسار کند. پس از اجرای حکم، زناکار را غسلو کفنمی کنند. بر او نماز می خوانند و سپس دفنمی کنند . نکته ی ِ مهم : پس با بیان این شرایط ، که جمع شدن آن بسیار سخت است ( و ما هم گفتیم که حتی اگر یکی از این شرایط وجود نداشته باشد ، حکم سنگسار اجرا نخواهد شد ) در می یابیم که این حکم در درج اول یک حکم تهدیدی و صرفاً بازدارنده است که به ندرت اتفاق می افتد و فقه اسلام هم شرایطش را آن قدر سخت کرده تا کسی مشمول این حکم نگردد و این مسئله فقط به صورت تهدیدی باقی بماند . آیا حکم سنگسار غیر انسانی است ؟ اسلام مدافع حقوق زن و مرد است ، اسلام مدافع حقوق خانواده است ، اسلام مدافع عفت و پاک دامنی است ، اسلام مدافع انسانیت است ، اگر اسلام برای زنای فرد دارای زن و خانواده مجازات سخت سنگسار را ارائه می کند نشانه بی رحمی اسلام نیست بلکه نشانه عمق توجه اسلام به حفظ کانون خانواده است ، نشانه توجه اسلام به فرزندان انها است ، نشانه توجه اسلام به حفظ جامعه اسلامی است. بنگرید به : الایروانی ، محمدباقر ، دروس تمهیدیة فی الفقه الاستدلالی ؛ جلد 4 ص 208 – 215 ، ناشر جامعة المصطفی العالمیة ، قم ، چاپ هفتم ، 1389 هـ ش ابوجعفر محمد بن یعقوب الکلینى الرازی ، الکافی، ج 7 صفحه 176 به بعد ، دار الکتب الإسلامیة تهران، 1365 هجرى شمسی شیخ طوسى، الإستبصار، ج 4 ص 201 به بعد ، دار الکتب الإسلامیه تهران، 1390 هجرى قمری و دیگر کتب فقهی – حدیثی [ شنبه 92/2/14 ] [ 7:17 عصر ] [ Smuslim ]
[ نظر ]
|
|
[ فالب وبلاگ : وبلاگ اسکین ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |