چرا دین اسلام و مذهب شیعه را انتخاب کردم ؟ |
همه ی سوره های قرآن ( به جز سوره توبه ) با بسم الله الرحمن الرحیم شروع می شود . یعنی به نام الله ، بخشنده ی مهربان ...
در قرآن و سنت رسول الله و ائمة الهداة هم همواره می بینیم که آنان نسبت به همگان مهربان بودند . حتی نسبت به دشمن ( مگر آن دشمنی که بخواهد علیه اسلام خرابکاری کند ) قرآن به صراحت به پیامبر میگوید که تو مایه ی رحمت و مهربانی برای جهانیان باید باشی : الأنبیاء : 107 وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمینَ ما تو را جز به عنوان رحمت برای جهانیان نفرستادیم. فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلینَ به برکت رحمت الهى، در برابر آنان نرم و مهربان شدى و اگر خشن و سنگدل بودى، از اطراف تو، پراکنده مى شدند. پس آنها را ببخش و براى آنها آمرزش بطلب و در کارها، با آنان مشورت کن . اما هنگامى که تصمیم گرفتى، قاطع باش! و بر خدا توکل کن . زیرا خداوند متوکلان را دوست دارد. اثبات اینکه جنگهای پیامبر اولاً همگی دفاعی بودند و دوماً اینکه ابداً با خشونت همراه نبودند . چه بسیار اینکه اسلام به جنگ طلبی متهم می گردد . اگرچه مباحثی از این دست دراین انجمن ایجاد گردیده لیکن برآن شدم که این موضوع را از زاویه ای دیگر بررسی کنم . هم جنگهای عصر پیامبر را و هم فتوحات عهد خلفا و موضع گیری امامان شیعه را . ( که تا به حال بحث زیادی نشده )
یکی از مسائلی که باعث گردیده محمد رسول الله به جنگ طلبی متهم گردد ایات مربوط به جهاد در قرآن است . آیاتی چند در قرآن در این زمینه وجود دارد . برای نمونه : التوبة : 14 قاتِلُوهُمْ یُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَیْدیکُمْ وَ یُخْزِهِمْ وَ یَنْصُرْکُمْ عَلَیْهِمْ وَ یَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنینَ « با آنان پیکار کنید، که خداوند آنان را به دست شما مجازات مىکند و آنان را رسوا مىسازد و دلهای گروهى از مؤمنان را شفا مىبخشد ( و بر قلب آنها مرهم مىنهد ) البقرة : 193 وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَکُونَ فِتْنَةٌ وَ یَکُونَ الدِّینُ لِلَّهِ فَإِنِ انْتَهَوْا فَلا عُدْوانَ إِلاَّ عَلَى الظَّالِمینَ « و با آنها پیکار کنید ، تا فتنه باقى نماند و دین، مخصوص خدا گردد. پس اگر ( از روش نادرست خود ) دست برداشتند، (مزاحم آنها نشوید زیرا ) تعدّى جز بر ستمکاران روا نیست . » سوره 2 آیه 191 سوره توبه آیه 29 سوره 2 آیه 193 سوره توبه آیه 41 و ایاتی دیگر ... اما آیا این پیکارها دفاعی بود یا تهاجمی ؟ یعنی آیا این جنگها و نبردها در اثر حمله ی دشمنان و دفاع مسلمانان بود یا اینکه مسلمانان حمله می کردند ؟ پاسخ این است که این پیکارها از سوی مسلمین در مقام دفاع از دین و شرف و ناموس خود بود . یعنی دشمنان ( بت پرستان و همدستان آنها ) حمله می کردند و مسلمانان هم برای دفاع یا بازپس گرفتن حق خود میجنگیدند و یا به جنگ ادامه می دادند . دلیل : قرآن به صورت کلی هرگونه تجاوزگری و آغاز جنگ را ممنوع کرده است : لَّا یَنْهَئکمُُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ لَمْ یُقَاتِلُوکُمْ فىِ الدِّینِ وَ لَمْ یخُْرِجُوکمُ مِّن دِیَارِکُمْ أَن تَبرَُّوهُمْ وَ تُقْسِطُواْ إِلَیهِْمْ إِنَّ اللَّهَ یحُِبُّ الْمُقْسِطِین ( آیه 8 سوره ممتحنه ) « خداوند شما را از نیکى کردن و رعایت عدالت نسبت به کسانى که در راه دین با شما پیکار نکردند و از خانه و دیارتان بیرون نراندند نهى نمىکند چرا که خداوند عدالتپیشگان را دوست دارد . » همانگونه که مشخص است قرآن به صراحت دستور میدهد نسبت به آن دسته از غیر مسلمانان که علیه اسلام نجنگیدند و موجب آزار مسلمانان نشده اند محبت پیشه کنید و با آنان نجنگید . بلکه با آنان صلح کنید . ( نیکی به آنها + رعایت عدالت در حق آنان ) جالب است بدانیم که این آیه در مدینه نازل شده است . و جزو آخرین سوره هایی است که نازل شده است . قابل بیان است که سیره پیامبران الهى گواهى مى دهد که آنان براى رهانیدن انسانها از ظلمت ضلالت و گمراهى و احیاى مظاهر الهى و انسانى مبعوث شده اند. و تمام تلاش آنان در راستاى نابودى آثار شیطانى و دمیدن روح الهی بر کالبد مرده و بى رمق جامعه بوده است؛ در هیچ یک از آیات قرآنى در توصیف پیامبران به ویژه پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) سخن از کشور گشایى آنان نیست و در هیچ روایت و حدیثى، کشور گشایى ، از فضایل رسول خدا شمرده نشده است بلکه جامعترین عبارت قرآن در بیان وظیفه و مقصد دعوت آن حضرت این است: یَا أَیُّهَا النَّبِىُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاکَ شَاهِداً وَمُبَشِّراً وَنَذِیراً وَدَاعِیاً إِلَى اللهِ بِإِذْنِهِ وَسِرَاجاً مُنِیراً ( الأحزاب 46) « اى پیامبر ؛ ما تو را گواه، بشارت دهنده و انذارکننده فرستادیم . و تو را دعوت کننده بسوى خداوند به فرمان او قرار دادیم، و چراغى فروزان و روشن بخش ... » روش محمد رسول الله دعوت مردم به اسلام بر مبناى اخلاق خوش و رأفت و محبت استوار بود : ادْعُ إِلَى سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ (نحل، آیه 125) « ای محمد ؛ مردم را به راه پروردگارت و بر اساس حکمت و سخنان نیکو ، دعوت کن ... » و ایشان هیچ گاه براى دعوت مردم به سوى دین از منطق زور استفاده نکرد: لاَ إِکْرَاهَ فِى الدِّینِ قَد تَبَیَّنَ ألرُشدُ مِنَ ألغَیّ ... (بقره آیه 256) و وظیفه خود را تنها ابلاغ رسالت مى دید: فَإِنْ أَعْرَضُوا فَمَا أَرْسَلْنَاکَ عَلَیْهِمْ حَفِیظًا إِنْ عَلَیْکَ إِلَّا الْبَلَاغُ ( سوره شورى آیه 48 ) و اگر روى گردان شوند ( غمگین مباش ) ما تو را حافظ آنان ( و مأمور اجبارشان ) قرار نداده ایم ؛ وظیفه تو تنها ابلاغ رسالت است » اما جنگهای پیامبر : با مطالعه ی مطالب فوق در میابیم که حمله و تعدّی و تجاوزگری ابداً جایی در اسلام ندارد . و سیره ی پیامبر اکرم دقیقاً خلاف این موضوع است . اما تکلیف جنگهای پیامبر چیست ؟ آیا پیامبر خلاف قرآن عمل کرد ؟ پاسخ قرآن این است : وَ قاتِلُوا فى سَبیلِ اللَّهِ الَّذینَ یُقاتِلُونَکُمْ وَ لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْمُعْتَدینَ»; (بقره آیه 190) « در راه خداوند با کسانى که با شما پیکار مى کنند، بجنگید و هرگز به آنان تجاوز نکنید که خدا متجاوزین را ابداً دوست ندارد » این آیه هم در مدینه نازل شد . همین نشان میدهد که جنگهای پیامبر همگی دفاعی بودند . با مراجعه به کتابهای تاریخی در میابیم که 100 ? این جنگها ( مستقیم و غیر مستقیم ) دفاعی بوده است . اگر مروری بر این کتابها داشته باشیم متوجه می شویم که اکثر قریب به اتفاق این جنگها پس از جنگ خندق ( جنگ احزاب ) رخ داد . ماجرای جنگ خندق این بود که پس از هجرت رسول الله از مکه به مدینه و پا گرفتن حکومت اسلامی و قدرت یافتن مسلمانان ، بت پرستان و هم پیمانان آنها ( ده ها و بلکه صد ها قبیله و عشیره و جریان و گروه ) به قصد نابود کردن اسلام به مدینه حمله کردند . و ماجرای حفر خندق به پیشنهاد سلمان فارسی و کشته شدن عمرو بن عبدود به دست علی بن ابی طالب در همین جنگ بود . در هر صورت مسلمانان پیروزمندانه از خود دفاع کردند . اما این جنگ خساراتی مالی / جانی / روحی و روانی برای مسلمین در پی داشت . کفار پس از شکست خوردن در این جنگ عقب نشینی کردند . در این هنگام مسلمین به خود حق دادند که جنگ را ادامه دهند . و در مقام احقاق حق برآیند . مطئمناً این دشمنان قسم خورده و همپیمان در صدد حملاتی دوباره و ازسرگیری شرارت های خود بودند . مسلمانان این حق مشروع را داشتند که از خود دفاع کنند و دشمن متجاوز را سرجای خود بنشانند . که البته این جنگها ( ادامه ی جنگ احزاب ) تلفات زیادی در پی نداشت . آمار کشته شده هاى جنگها در زمان پیامبر اکرم (ص): طبق تحقیقاتى آقاى دکتر محمد عماره عضو مجمع بررسى هاى اسلامى مصر که درباره کشته شده ها و شهداى جنگهاى صدر اسلام در عصر پیامبر گرامى (صلى الله علیه وآله) انجام داده است در جمع، 181 شهید از مسلمانان و 202 کشته از مشرکان بوده است. و در جنگ بنى قریظه که ادامه ی جنگ احزاب بود به سبب خیانت یهودیان طبق حکم سعد بن معاذ 700 نفر از یهودیان کشته شدند یعنى همه کشته شدگان ( بت پرستان و همپیمانان آنان ) با تلفات بنى قریظه 902 نفر مى شود و بدون بنى قریظه 202 نفر مى باشد . الغرب و الاسلام نوشته دکتر محمد عماره ( نسخه ی الکترونیکی ) به استناد سایت ولی عصر می بینیم که این تعداد بسیار کمتر از تعداد کشته شدگانی است که توسط کشورگشایان شرق و غرب قتل عام می شدند . کلمات کلیدی : آیا اسلام دین خشونت است ؟ ، اسلام و صلح ، اسلام و خشونت ؟ ، جنگهای پیامبر همگی دفاعی بودند ، تجاوزگری در اسلام ؟ ، [ چهارشنبه 92/2/11 ] [ 12:7 عصر ] [ Smuslim ]
[ نظر ]
|
|
[ فالب وبلاگ : وبلاگ اسکین ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |