یکی از موارد مورد تأکید اسلام ، ولادت مولانا امیرالمونین علی بن ابی طالب در کعبه است. آن چنانکه شیخ مفید رضوان الله تعالی علیه در این باره مینویسد :
حضرت امیر المؤمنین علی بن ابى طالب علیه السّلام در روز جمعه سیزدهم ماه رجب پس از سى سال از عام الفیل در خانه خدا در شهر مکه به دنیا آمد ، نه پیش از وى کسى در خانه خدا به دنیا آمده و نه بعد از آن حضرت. تولد امیر مؤمنان علیه السّلام در خانه خداوند فضیلت و شرافتى است که پروردگار بزرگ برای بزرگداشت مقام و منزلتش به آن حضرت اختصاص داده است .
الإرشاد فی معرفة حجج الله علی العباد ( مؤلف : شیخ مفید ، قرن 4 هـ ) ، ج 1 ، ص 5 ، مؤسسة آل البیت علیهم السلام لتحقیق التراث ، ناشر : دار المفید للطباعة، بیروت ، چاپ دوم ، 1414هـ ق
و این مسئله صد البته از متواترات مکتب شیعه است . اما نکته ی قابل توجه این است که این مسئله مورد قبول علمای اهل سنت قرار دارد :
1. المستدرک على الصحیحین ( مؤلف : ابوعبدالله حاکم نیشابوری ، قرن 4 هـ ) ، ج 3 ، ص 550 ، ناشر : دار الکتب العلمیة بیروت ، چاپ اول ، 1411هـ ق - 1990م
2. تذکرة الخواص ( مؤلف : سبط بن الجوزی الحنفی ) ص 20 ، ناشر : مؤسسة أهل البیت بیروت ، 1401هـ ق / 1981م
3. مروج الذهب ( مؤلف :ابوالحسن المسعودی ، قرن 4 هـ ) ، ج 1 ، ص 313
4. الفصول المهمة ( مؤلف : ابن صباغ المالکی ، قرن 9 هـ ) ، ج 1 ، ص 171 ، ناشر : دار الحدیث للطباعة والنشر ، قم ، چاپ اول ، 1422هـ ق
5. السیرة الحلبیة ( مؤلف : علی بن برهان الدین الحلبی ، قرن 11 هـ ) ، ج 1 ، ص 226 ، ناشر : دار المعرفة بیروت / 1400هـ
و ...
سؤال ؛
این دیگر چه فضیلتی است ؟
کعبه در آن زمان بتکده بود ! یعنی مادر علی در بت کده فرزندش را متولد کرد ؟
پاسخ :
خداوند کعبه را می ستاید در حالیکه در آن بت وجود داشت ... نه به خاطر بت ها ... بلکه به سبب جایگاه آن :
إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذی بِبَکَّةَ مُبارَکاً وَ هُدىً لِلْعالَمین
این آیه قبل از فتح مکه نازل شد ... یعنی در زمانی که کعبه بتکده بود . اما خداوند می فرماید : اولین خانه ای که برای پرستش خداوند بنا نهاده شد همان مکان مقدسی است که در زمین مکه قرار دارد و مایه ی هدایت جهانیان است .
فَلْیَعْبُدُوا رَبَّ هذَا الْبَیْتِ
اشاره به کعبه ... ( خداوند خود را مالک و صاحب کعبه میداند ) این آیه در مکه نازل شد . در حالیکه کعبه از بت ها پر بود .
لَقَدْ صَدَقَ اللَّهُ رَسُولَهُ الرُّؤْیا بِالْحَقِّ لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرامَ إِنْ شاءَ اللَّهُ آمِنینَ مُحَلِّقینَ رُؤُسَکُمْ وَ مُقَصِّرینَ لا تَخافُونَ فَعَلِمَ ما لَمْ تَعْلَمُوا فَجَعَلَ مِنْ دُونِ ذلِکَ فَتْحاً قَریباً
این آیه قبل از فتح مکه نازل شد در حالیکه کعبه مملو از بت ها بود . اما خداوند اصل کعبه و جایگاه رفیع آن را ستایش میکند .
سُبْحَانَ الَّذِى أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلىَ الْمَسْجِدِ الْأَقْصَا الَّذِى بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنرُیَهُ مِنْ ءَایَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیر
در این آیه که در مکه نازل شده خداوند مسجد الحرام ( محل کعبه ) را الحرام میخواند یعنی دارای حرمت ...
همه ی این آیات نشان می دهد قبل از فتح مکه اگرچه کعبه از بت ها پر بود اما این از جایگاه رفیع و ارزشمند این مکان چیزی کم نمی کند ... و در لوح محفوظ الهی همواره مورد کرامت و ارزش بود ...