سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چرا دین اسلام و مذهب شیعه را انتخاب کردم ؟
قالب وبلاگ

چند روز پیش در یکی از وبلاگهای شبهه پراکن، شبهه ای درباره جایگاه زن در اسلام دیدم. پاسخی مفصل برای مدیر وبلاگ نوشتم اما وی در پیامی خصوصی به وبلاگ من، با توهین اعلام کرد که نظراتت را در سطل آشغال ریختم. هرچند این سخن وی مرا در راه خود مستحکم تر کرد و سبب شد که برای همیشه به این نتیجه برسم که "حقاً کسانی که ادعای آزادی بیان دارند، اکثراً هیچ بویی از انسانیت نبرده اند و خد دیکتاتور تر از همه دیکتاتورها هستند." فهمیدم که واقعاً بعضی از افراد جز به زبان شمشیر "آدم" نمی شوند. به هر حال می رسیم به شبهه و پاسخی محکم به آن :

سوره بقره آیه 228:
" ..... مردان را بر زنان برتری است و خداوند پیروز و فرزانه است ! "
پاسخ:
1. همانطور که تر متن شبهه روشن است ، شبهه کننده با گذاشتن چند نقطه در ابتدای آیه نخواست ابتدای کلام قرآن مشخص باشد! در حالیکه در آیه 228 بقره میخوانیم:
وَ الْمُطَلَّقَاتُ یَترََبَّصْنَ بِأَنفُسِهِنَّ ثَلَاثَةَ قُرُوءٍ وَ لَا یحَِلُّ لَهُنَّ أَن یَکْتُمْنَ مَا خَلَقَ اللَّهُ فىِ أَرْحَامِهِنَّ إِن کُنَّ یُؤْمِنَّ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الاَْخِرِ  وَ بُعُولَتهُُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فىِ ذَالِکَ إِنْ أَرَادُواْ إِصْلَاحًا  وَ لَهُنَّ مِثْلُ الَّذِى عَلَیهِْنَّ بِالمَْعْرُوفِ وَ لِلرِّجَالِ عَلَیهِْنَّ دَرَجَةٌ  وَ اللَّهُ عَزِیزٌ حَکِیم
زنان مطلقه، باید به مقدار سه عادت ماهانه دیدن انتظار بکشند [عده نگه دارند] و اگر به خدا و روز رستاخیز، ایمان دارند، براى آنها حلال نیست که آنچه را خدا در رحم‌هایشان آفریده، کتمان کنند. و همسرانشان، براى بازگرداندن آنها (و از سرگرفتن زندگى زندگی مشترک) در این مدت، (از دیگران) سزاوارترند در صورتى که (به راستى) خواهان اصلاح و رفتاری منصفانه و عادلانه باشند. و براى آنان، همانند وظایفى که بر دوش آنهاست، حقوق شایسته‏‌اى قرار داده شده و مردان بر آنان برترى دارند و خداوند توانا و حکیم است‏.
توضیح : روشن است که میگوید مردان باید خرج و مخارج زنان را تأمین کنند و این آیه هرچند مردان را به رعایت انصاف و احترام به زنان دعوت میکند، در ادامه بحث نفقه (خرج و مخارج) را پیش میکشد که وظیفه ای بر دوش مردان است. و برتری مردان بر زنان نیز در همین زمینه است. از آنجایی که وجود زنان عاطفی و احساسی است و خداوند وظیفه ی "گرم نگه داشتن کانون خانواده" را بر دوش آنان قرار داده است. اسلام وظیفه اقتصادی را از دوش زن برداشت و بر دوش مرد قرار داد. کار و کسب درآمد و مخارج زندگی بر عهده مرد است و حفظ سلامت معنوی خانواده بر عهده زن. هر کس بر اساس طبیعتش وظایفی دارد.
ممکن است گفته شود که امروزه زنان هم کار میکنند !
پاسخ :
اولاً از دید اسلام زن مجبور به کار کردن نیست. بلکه وظیفه شوهر است که کار اقتصادی و کسب درآمد کند. 
در ثانی زنی که شوهرش مرده یا مطلق شده است، باید شوهر کند و بازهم وظیفه ی اقتصادی ندارد. تا وقتی هم که شوهر نکرده ، سرپرست فرزندانش (مثلاً شوهر سابق یا پدرشوهر) موظف هستند در شرایطی خرج او را بدهند) یا اینکه از مهریه بهره مند میشود. در هر صورت وظیفه اقتصادی ندارد. هرچند اگر کار هم بکند کسی مانع او نیست.
زنانی که بیرون از خانه کار میکنند، فرصت کمتری برای رسیدگی به امور معنوی خانواده پیدا میکنند و این یک آسیب اجتماعی است.
مردان از لحاظ بدنی قویتر از زنان هستند و بهتر میتوانند مشاغل سخت جسمی را پیش برند.
جایی دیگر نیز قرآن به روشنی از برتری اقتصادی مردان بر زنان سخن گفته است: سوره نساء، آیه 34 :
الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلى‏ بَعْضٍ وَ بِما أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوالِهِمْ
مردان، سرپرست و نگهبان زنانند، بخاطر برتری‌هایى که خداوند براى بعضى نسبت به بعضى دیگر قرار داده است، و به خاطر انفاق‌هایى که از اموالشان (در مورد زنان) مى‏‌کنند.
قرآن : زنان برتر از مردان !

اما از طرفی دیگر، قرآن بارها و بارها در قرآن گفته است که چه بسا زنان از مردان برتر باشند ! این را شبهه‌کننده نگفت ! یعنی نخواست به بگوید ! اما من می گویم !

 سوره ی 66 آیه 11، آسیه همسر فرعون الگوی همه ی انسانهاست :
وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قالَتْ رَبِّ ابْنِ لی‏ عِنْدَکَ بَیْتاً فِی الْجَنَّةِ وَ نَجِّنی‏ مِنْ فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِهِ وَ نَجِّنی‏ مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمینَ

و خداوند مثل می‌زند از برای کسانی که ایمان آورده اند، همسر فرعون را. آن هنگام که گفت پروردگارا ؛ مرا در بهشت خویش جای ده و از شر فرعون و کردارش و دیگر ظالمین نجاتم ده ...
توضیح :
خداوند، آسیه (همسر فرعون) را مثل میزند تا مؤمنین (اعم از مردان و زنان) وی را الگوی خود قرار دهند.

گفتگوی ملائکه با یک زن :

سوره مبارکه هود (سوره ی 11 آیات 69 - 73) آنچه در این آیه شاهدی بر مثال ماست، گفتگوی همسر ابراهیم با ملائکه و پاسخ ملائکه به اوست ... 
چه بسیار مردانی که این فضیلت را نداشتند، اما یک زن به آن مقام رسید. پس یک زن میتواند از اکثر مردان روی زمین هم برتر باشد.

ارزش اعمال خیر زنان ، پا به پای مردان :
فَاسْتَجابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّی لا أُضیعُ عَمَلَ عامِلٍ مِنْکُمْ مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثى‏ ... ( سوره ی 3 ایه 195 )
پس آنگاه پروردگارت دعایشان را مستجاب نمود که همانا من (پروردگارتان) کردار هیچ یک از نیکوکاران مرد و زن را بدون پاداش قرار نمی دهم . 
توضیح :‌ آنچه در این آیه به وضوح اشاره شد ، ارزشمندی کردار نیک زنان در کنار کردار نیک مردان است . پا به پای آنان و نه کم تر ...
منْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً وَ لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما کانُوا یَعْمَلُون‏ ( سوره 16 آیه 97)

هرکسی از مردان و زنان عملی خیر به جای آورد ، در حالیکه مؤمن است ، او را به زندگی پاک و همیشگی سرزنده میکنیم و بهتر از آنچه به انجام رسانید را به وی پاداش می دهیم ...
 
حیرت زده شدن یک پیامبر از کرامات و فضائل یک زن ... (برتری مریم بر مردان عصر خود)
فَتَقَبَّلَها رَبُّها بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَ أَنْبَتَها نَباتاً حَسَناً وَ کَفَّلَها زَکَرِیَّا کُلَّما دَخَلَ عَلَیْها زَکَرِیَّا الْمِحْرابَ وَجَدَ عِنْدَها رِزْقاً قالَ یا مَرْیَمُ أَنَّى لَکِ هذا قالَتْ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَرْزُقُ مَنْ یَشاءُ بِغَیْرِ حِسابٍ ( سوره 3 ایه 37 )

پس آن گاه پروردگار ، نذرش را به بهترین وجه پذیرفت . و مریم را به زیباترین حالت پرورش داد . و زکریا را سرپرست مریم نمود . و آن هنگام که زکریا بر محراب مریم وارد شد ، نزد وی رزقی ( میوه ) مشاهده کرد . زکریا گفت : ای مریم ! این روزی از کجا آمده است ؟ مریم گفت : این از جانب خداست . و او به هر که بخواهد روزی میدهد ...
توضیح : همانطور که مشاهده می شود , زکریای نبی ( علیه السلام ) با وجود اینکه خود پیامبر و صاحب فضیلت بود , اما از کرامت مریم متعجب شد. مریم از اکثر مردان عصر خود میز برتر بود. 

گفتگوی فرشتگان بشارت با مریم ...
إِذْ قالَتِ الْمَلائِکَةُ یا مَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ یُبَشِّرُکِ بِکَلِمَةٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسیحُ عیسَى ابْنُ مَرْیَمَ وَجیهاً فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ مِنَ الْمُقَرَّبینَ  ( سوره ی 3 آیه 45 )

زمانى که فرشتگان بشارت گفتند: اى مریم خداى تعالى بشارتت مى‏‌دهد به کلمه‏‌اى از خودش که نامش مسیح عیسى‌بن‌ مریم آبرومندى در دنیا و آخرت، و از مقربین است ...
توضیح : به وضوح مشاهده می شود که ملائکه ی بشارت با مریم گفتگو میکنند . و آن هم به بهترین و زیبا ترین بشارت ها ... به راستی فضیلتی اندک است ؟؟؟؟

راه یک زن ، راه سعادت ...
مَا الْمَسیحُ ابْنُ مَرْیَمَ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ وَ أُمُّهُ صِدِّیقَةٌ کانا یَأْکُلانِ الطَّعامَ انْظُرْ کَیْفَ نُبَیِّنُ لَهُمُ الْآیاتِ ثُمَّ انْظُرْ أَنَّى یُؤْفَکُونَ ( سوره ی 5 آیه 75 )

ترجمه : مسیح پسر مریم فرستاده بود که قبل از او هم فرستادگان بودند و مادرش صدّیقه ای بود . آنان می خوردند و در جسمانیت شبیه شما بودند . پس بنگر که چگونه ایات خود را بر شما تبیین می کنیم ...
دقت کنیم که خداوند , مریم را صدّیقه نامید . در حالیکه خداوند به صراحت راه صدّیقین را صراط المستقم نامیده است . ( راه سعادت )
اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ (6) صِراطَ الَّذینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَ لاَ الضَّالِّینَ (سوه حمد / 7)

خداوندا ... ما را به راه راست هدایت فرما ... راه همان کسانی که نعمتشان دادی نه راه مغضوبین و نه راه گمراهان ...
و تعریف نعمت داده شدگان :
وَ مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِکَ مَعَ الَّذینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحینَ وَ حَسُنَ أُولئِکَ رَفیقاً ( سوره ی 4 آیه 69 )

و هرکه خدا و رسولش را اطاعت کند پس به همراه کسانی خواهد بود که خداوند بدانها نعمت عطا کرده است همچون پیامبران ، صدیقین ، شهداء ، صالحین و چه خوب همراهانی هستند ...
 
 خدمت به مادر یکی از اهداف پیامبری عیسی علیه السلام :

یکی از اهداف زندگی حضرت عیسی علیه السلام در قرآن چنین آمده است :
وَ بَرًّا بِوالِدَتی‏ وَ لَمْ یَجْعَلْنی‏ جَبَّاراً شَقِیًّا ( سوره ی 19 آیه 32 )
و (خداوند مرا مبعوث کرد) تا به مادر نیکی کنم و مرا ستمگر و بدبخت قرار نداد.
لینک های مرتبط :


[ یکشنبه 93/3/25 ] [ 10:4 صبح ] [ Smuslim ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم ، در پی جبران گذشته ام ، در این تارنما بیان خواهم کرد که چرا به اسلام بازگشتم ؟ چرا مذهب شیعه را انتخاب کردم ؟ بدین امید که پروردگارم قلم عفو بر گذشته ام بکشد .
امکانات وب