سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چرا دین اسلام و مذهب شیعه را انتخاب کردم ؟
قالب وبلاگ

فمینیسم

بسیاری افراد علاقه مندند که زنان و مردان را در تمامی امور مطلقاً برابر فرض کنند. اما به راستی ایا جنس مذکر و مؤنث (male & female) در تمامی زمینه ها مطلقاً مساوی هستند ؟؟؟

بر هر انسان خردمندی روشن است که زنان و مردان در اصل انسانیت با یکدیگر برابرند. اما این برابری در اصول موجب نمی شود که در تمامی جزئیات نیز با یکریگر مطلقاً برابر باشند. روشن است که مردان و زنان از لحاظ جسمی و تناسلی (در اصطلاح علمی : physical or reproductive differences)  با هم فرق دارند. گذشته از این تفاوتهای جنسی، باید دانست که زن و مرد در زمینه های بنیادین روانشناختی (در اصطلاح علمی : fundamental psychological) نیز با هم تفاوتهایی دارند. گرچه این تفاوتها اصل انسانیت را در هیچ یک از دو جنس زیر سؤال نمی برد اما تأثیری بسزا در توانایی ها و بهره وری از پتانسیل ها دارند. و همچنین باور به وجود این تفاوتها راه را برای تحقیقات علمی پیرامون سیستم عصبی ِ (neuro scientific research) هر یکی از دو جنس هموار می نماید.


برخی از تفاوت هاتی روانی و عصبی میان زنان و مردان ... 

تفاوتهای مرد و زن 1

 

 

بر اساس مقاله از دکتر دبرا لاینو ( Dr. Debra Laino ) در مقاله ی :

Ten Psychological Gender Differences

 

 

1. مردان به دلیل حالت خاص سلولی مغزشان ، در اصطلاح علمی : parietal cortex and amygdala در تشخیص موقعیت قوی تر از زنان هستند : 

Men are better at orientatin objects

2. زنان به دلیل حالت خاص سلول های کناری مغز ( limbic cortex ) تهییج پذیرتر از مردان و همچنین در حل مشکلات فعال تر هستند. در اصطلاح روانشناسی :

advantage in problem solving and emotionality

و این امر به دلیل داشتن روحیه هیجانی و تلاش برای بر طرف کردن مسائل ناخوشایند است.

3. سول های خاکستری مغز مردان بیشتر است. در زنان سلول هاس سفید.

4. مردان منطقی تر و استدلالی تر از زنان سخن می گویند. و زنان احساسی و هیجانی سخن می گویند :

Men speak logic & Women speak emotion.

Men often use logic when engaging in conversation. & Females speak from more of an emotional perspective

گرچه جامعه و مبانی عرفی نیز در این امر شرکت دارند اما اصل طبیعت زن و مرد نیز تأثیر به سزایی در این مسئله دارد.

5. واکنش در مقابل استرس ؛ زنان معمولاً احساسات و هیجانات خود را علناً ابراز می کنند و یا با دیگران در میان می گذارند تا وضعیتهای گوناگون استرس و فشار عصبی را برای خود رفع کنند. اما مردان بیشتر سعی می کنند این مسائل را در وجود خود نگه دارند.

 Women are generally more open to expressing their emotions and communicating with others to resolve various stressful situations whereas men seem to prefer to deal with things on their own.

 

تفاوتهای مرد و زن 2

 

 

بر اساس مقاله ای از Ved Prakash & R. Caeli Flores با عنوان :

A Study of Psychological Gender Differences

 

 


زنان و مردان از دریچه علم روانشناسی با یکدیگر تفاات دارند . اصطلاحاً : psychological differences

تحقیقات علمی نشان می دهد که زنان بیشتر به همدردی و روابط میان فردی (empathy and interpersonal relationships) گرایش دارند.  زنان گرایش دارند به این که تعارضات، خصومتها و کشمکش (hostility and conflict) را به حداقل برسانند.

امروزه دانشمندان روانشناس تردید ندارند که زن و مرد از لحاظ روانشناختی با هم تفاوت هایی دارند. اصطلاحاً :

 Psychological bases of genderdifferences

مطبوعات و مکتوبات فروانی در زمینه اختلافات زن و مرد وجود دارد. مک کوبی و جک لین ( در سال 1974 ) مطالعات گسترده علمی و روانشناسانه در این زمینه ارائه کردند. که مقدمه ای برای تحقیات گسترده بعدی شد.


There is a vast amount of literature available on gender differences. Maccoby and Jacklin (1974) was an important comprehensive study on psychological differences.


در زمینه همدلی یا نقطه مقابلش خصومت (hostility and empathy)  که شواهد محکم و یقینی نشان می دهد مردان در زمینه پرخاش کردن و پیشروی در بازپس گیری حق و حتی تجاوزگری نمره ی بالاتری از زنان دارند. اما زنان در همدلی نمره بالاتری از مردان دارند. یعنی مردان به طور مجموع جدی تر و محکم ترند. و زنان دارای روحیه ای نرم و تأثیر پذیرند.

تفاوتهای مرد و زن3

 

 

 

بر اساس مقاله Psychological differences between men and women در سایت 2knowmyself.com

 

 

 

تحقیقات نوین نشان داده که مردان و زنان از حیث بیولوژیک و روانشناسی تفاوت های بسیاری با هم دارند. که بررسی علمی این تفاوت ها می تواند ما را برای شناخت بهتر یاری کند.

Recent researches, psychology and biology have pointed out many differences between men and women that can help us understand them both in a better way.

 

زنان و مردان در کیفیت و مهارت انتقال مطلب و زبان بدنی (Communication skills & body language) با یکدیگر متفاوت اند.

زنان و مردان در زمینه به اشتراک گذاری و همکاری برای حل مشکلات (Sharing vs problem solving) نیز با یکدیگر متفاوت اند.

زنان اگر مشکلات خود را با دوستانشان به اشتراک نگذارند ، یا دوستانشان توان رفع مشکل را نداشته باشند ، دچار اضطراب می شوند :

Women become distressed if they didn"t share their problems with their friends even if their friends weren"t able to provide solutions. 

زنان بر اساس قواعد زیستی و طبیعی شان تلاش می کنند تا از تعارضات و کشمکش ها اجتناب کنند. مگر اینکه سایر فاکتور های روانشناختی ، طبیعت آنان را تحت تأثیر قرار دهد: 

Women are biologically wired to avoid conflict unless some other psychological factor comes into play and affects their original nature

زنان معمولاً از تعارض و درگیری اجتناب می کنند. و تلاش می کنند تا از صلح و دوستی پشتیبانی کنند. در حالیکه یک مرد در حالت معمول به سختی [ از مواضع اصولی خود ] عقب نشینی می کند [ حتی ] اگر مورد  تهدید ، هماورد جویی و چالش قرار گیرد :

A typical woman would try to avoid conflict and maintain peace while a typical man will hardly back off if someone threatened or challenged him…

تفکر منطقی و تفکر احساسی ؛

معمولاً مردان می توانند بدون اینکه تحت تأثیر احساسات قرار گیرند حکم دهند یا نظر خود را ارائه کنند. اما زنان معمولاً تحت تأثیر فاکتورهای احساسی اند و خود را ملزم به رعایت عواطف و هیجانات می دانند :

Logical thinking vs emotional thinking: Men in general can take decisions without being emotionally affected that much while women in general take into consideration other factors that are related to emotions that most men overlook. 

البته ممکن است عوامل خارجی (external influences) این موازنه را تغییر دهد.

 


[ چهارشنبه 92/7/24 ] [ 8:34 عصر ] [ Smuslim ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم ، در پی جبران گذشته ام ، در این تارنما بیان خواهم کرد که چرا به اسلام بازگشتم ؟ چرا مذهب شیعه را انتخاب کردم ؟ بدین امید که پروردگارم قلم عفو بر گذشته ام بکشد .
امکانات وب