سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چرا دین اسلام و مذهب شیعه را انتخاب کردم ؟
قالب وبلاگ

معنی لغوی :

ابن منظور یکی از بزرگترین لغت شناسان عربی ، در کتاب بزرگ « لسان العرب » ذیل ماده غزو می گوید :

غزو ( که ریشه ی غزوه است ) به معنی طلب کردن ، خواستن ، آهنگ چیزی کردن است . متن عربی : غَزَا الشی‏ءَ غَزْواً: أَرادَه و طَلَبَه. و غَزَوت فُلاناً أَغْزُوه غَزْواً. و الغِزْوَة: ما غُزِی و طُلِبَ همچنین در ادامه : الغَزْوُ : القَصْدُ، و کذلک الغَوْزُ، و قد غَزاهُ و غازَهُ غَزْواً و غَوْزاً إِذا قَصَدَه. و غَزَا الأَمرَ و اغْتَزَاه، کلاهما: قَصَدَه و همچنین غزوة مصدر مرّه از باب غزو است یعنی یک بار قصد کردن : إِذا قیل غَزْوَةٌ فهی المَرَّةُ الواحدة من الغَزْو

و در اصطلاح :
به جنگ هایی گفته می شود که شخص پیامبر در آن حضور داشت.

معانی اصطلاحی واژه ی غزوة و ریشه ( غـ ز و ) قبل از اسلام :
1.    ما غزوتک أی ما تعنی بما تقول : دریافتن معنی کلام ( خلیل بن احمد فراهیدی ف قرن 2 هجری در کتاب العین ذیل غزوة )
2.    أغزت الناقة أی عسر لقاحها : افتادن شتر به حالت غزو : به سختی جفت گیری کردن. ( همان )
3.    اغزاء ، باب افعال غزوة : مهلت دادن ، فرصت دادن ( ابن منظور در لسان العرب ذیل غزو )
4.    و در برخی منابع هم به معنی حمله و غارت به کار رفته است.

این مورد آخرین دست آویزی برای بازماندگان بت پرستان سفیانی قرار گرفته است تا پیامبر اکرم را به راهزنی متهم کنند ( ! ) در حالیکه می دانیم معنای لغوی یک واژه ثابت است اما معای اصطلاحی چه بسا متغیر باشد . قرار نیست مسلمانان از معانی اصطلاحی و مفاهیم عینی جامعه بت پرستی عرب جاهلی استفاده کنند. قرار نیست مسلمانان اصطلاحات گفتاری و رفتاری مشرکین را به رسمیت بشناسند. چه بسا بت پرستان برای پرستش بتها از واژه ی « عبادت » بهره می بردند. حال آیا عبادت در اسلام همان پرستش بتها است ؟؟؟ روشن است که چنین نیست . به همین روی اگر بت پرستان از واژه ی غزوة ( یعنی قصد کردن ) قتل و غارت و تجاوز را قصد می نمودند ، قرار نیست مسلمانان هم از همین معنای اصطلاحی بهره برند.
گذشته از اینکه غزوة و معانی ریشه ی آن در مفاهیمی چون دریافتن و رساندن کلام ، مهلت دادن و ... هم به کار می رفت ، حال چرا مخالفین این معانی را نمی بینند ؟

مسئله ی دیگر این است که مخالفین مدعی هستند که پیامبر راهزنی می کرد ( ! ) منظورشان به کدام حادثه تاریخی است ؟؟؟ جنگ بدر ؟ ماجرای جنگ بدر چه بود ؟ پس از اینکه مسلمانان توسط بت پرستان مکه مورد شکنجه و اذیت قرار می گرفتند ، تصمیم گرفتند به مدینه مهاجرت کنند ، پس از مهاجرت مخفیانه ی مسلمانان از مکه به مدینه ، سران مشرکین به خانه های مسلمانان حمله کردند و اموال باقی مانده ی مسلمانان - که در خانه هایشان جا مانده بود - را غارت کردند و زمین ها و خانه های را غصب نمودند . پس از مدتی پیامبر از این مسئله با خبر شد و مدتی بعد کاروانی تجاری که حامل اموال همان سران مشرکین مکه بود به سوی شام در حرکت بود که از کنار مدینه عبور می کرد ، پیامبر وقتی از این مسئله مطلع کردید دستور داد تا برای باز پس گیری اموال خود به کاروان مشرکین حمله کردند . روشن است که پیامبر معادل اموال خود و مسلمانان را از بت پرستان پس گرفتند . حال آیا به راستی پس گرفتن اموال خود از غاصب ، ولو به زور اشکالی دارد ؟ وقتی ستمگران و سران مکه حاضر نبودند اموال مسلمانان را با زبان خوش پس دهند ؛ راه بهترین جز توسل به زور وجود داشت ؟

لینک مرتبط :

اسلام دین خشونت یا صلح ؟

ایستادگی در برابر ظلم و ستم ، دستور صریح اسلام

عبارت مکتوب روی شمشیر پیامبر


[ یکشنبه 92/6/24 ] [ 12:22 عصر ] [ Smuslim ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم ، در پی جبران گذشته ام ، در این تارنما بیان خواهم کرد که چرا به اسلام بازگشتم ؟ چرا مذهب شیعه را انتخاب کردم ؟ بدین امید که پروردگارم قلم عفو بر گذشته ام بکشد .
امکانات وب