سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چرا دین اسلام و مذهب شیعه را انتخاب کردم ؟
قالب وبلاگ

متن شبهه:

آسمان چیزی نیست به جز سقف یا سایبانی بر روی زمین:

آسمان را سقف محفوظى قرار دادیم; ولى آنها از آیات آن روى‏ گردانند. (32)سورة الأنبیاء
(او) آسمانها را بدون ستونى که آن را ببینید آفرید… (10)سورة لقمان
آن کس که زمین را بستر شما، و آسمان را سقفى بالاى سر شما قرار داد…(20) سورة البقرة
حتما اصطلاح «آسمان جُل» را شنیده اید. معلوم میشود که این استعاره ریشه ی قرآنی دارد. خداوند متعال نیزآسمان را جُلی توصیف می فرمایند که برای حفاظت ما بر سر ارض کشیده شده. در مورد اینکه «حفاظت از چه؟» بین علما اختلاف نظر هست. اما آنچه این آیه بر ما مبرهن میکند این است که ما همگی آسمان جّل هستیم.
این آیه دریچه ی دیگری نیز بر روی معرفت کیهان شناسی ما می گشاید: آسمان ستون هایی نادیدنی دارد که با پیشرفته ترین ابزارهای علمی نیز دیده نمی شوند و قابل ردیابی نیستند.
آیا باز هم شک دارید که قرآن کریم سرشار از درّ و گهرهای علمی است؟

پاسخ:

1. بله ... از دید قرآن آسمان (آسمان اول) سقفی برای زمین است. اما سقف چیست ؟ آیا قرآن گفته است که آسمان یک سقف سنگی یا چوبی است ؟؟؟؟؟ خیر. سقف میتواند هم معنوی باشد (همانند اینکه منظور از آسمان، آسمان معنوی به معنی عالم ماوراء و عالم ملکوت باشد) و هم اینکه آسمان میتواند به معنی مادی باشد.

اگر آسمان در اینجا به معنی معنوی و ملکوتی باشد که مشکلی نیست. هیچ بیگانه ای نمی تواند از زمین (عالم ناسوت) به آسمان بالاتر (عالم ملکوت) نفوذ کند. این از لحاظ ادبیات دینی و معنوی است.

اما اگر منظور از آسمان در اینجا، آسمانِ مادی باشد، باز هم ایرادی ندارد. چون لزوماً سقف به معنی پوسته ی سنگی و چوبی و بتنی نیست ! آسمان (لایه های فوقانی اتمسفر) به راستی به عنوان یک سقف برای زمین هستند. که مانع از نفوذ پرتوهای مضر (یا دیگر انواع پرتوها) به جو زمین میشوند. یک سقف از جنس اتمسفر. امروزه حتی دانشمندان هم لایه های اتمسفر را به سقف تشبیه میکنند. یعنی در طراحی ها و نقشه ها ، لایه های اتمسفر را به صورت یک خط یا یک سقف از دیگر لایه های اتمسفر متمایز میکنند. به هر صورت این تشبیه است. ایرادی هم ندارد. برای نمونه تصاویری از سایتهای علمی مربوط به این موضوع ارائه میکنیم.

تصویری از سایت علمی lms.seos-project.eu که به طور واضح لایه های اتمسفر (و مخصوصاً لایه اوزون) به صورت یک سقف تشبیه و طراحی شده اند.
سقف , آسمان , زمین , قرآن

تصویری از سایت nasa درباره لایه اوزون :

سقف , آسمان , زمین , قرآن

درباره این تصویری کلیپی در سایت ناسا وجود دارد، برای دیدن این کلیپ بسیار کوتاه کلیک کنید :

http://www.nasa.gov/centers/goddard/mpg/97553main_stratt.mpg

تصویری از سایت earthobservatory.nasa.gov :
سقف , آسمان , زمین , قرآن

تصویری از سایت mnn.com :

سقف , آسمان , زمین , قرآن

تصویری از سایت aura.gsfc.nasa.gov:

سقف , آسمان , زمین , قرآن

درباره ستونهای نادیدنی هم باید گفت، همین که قرآن میگوید ستونهایی که دیده نمی شوند، یعنی این ستونها از جنس مادی و جسمانی نیستند. همین نشان میدهد منظورش به نیروهایی است که بین عالم ناسوت (عالم جسمانی) و عالم ملکوت (عالم معنوی و روحانی) فاصله شدند. یا حتی نیروهای بین سطح زمین و لایه های اتمسفر، یا تشبیهاتی از این قبیل...

در پایان لازم است به یک مغالطه که در متن شبهه آمده است اشاره کنیم. شبهه‌کنندگان گفته اند: " آسمان چیزی نیست به جز سقف یا سایبانی بر روی زمین" در حالیکه اولاً آسمان تشبیه به سقف شده است. و عرض کردیم که این تشبیه به دلایل فوق ایرادی ندارد. و در ثانی آسمان اگر به سقف تشبیه شود، لزومی ندارد که فقط و فقط سقف یا سایه بان (؟!) باشد! شبهه کننده گفته است: " آسمان چیزی نیست به جز... " در حالیکه آسمان از دید قرآن فقط یک سقف نیست و تشبیهات دیگری هم درباره آن استفاده شده است.

نکته آخر :


آنچه در متن شبهه آمده است تناقض نیست ! تناقض مربوط به جایی است که دو گزاره، در یک موضوع واحد، در یک زمان و مکان و جایگاه مشترک، و در یک شرایط واحد، دو حکم معارض داشته باشند. اما اینجا می بینیم که اصلاً حکم متناقض وجود ندارد. در همه آیات فوق ،آسمان به سقف (یعنی برای مثال، لایه های اتمسفر) تشبیه شده اند. حال چه تناقضی وجود دارد ؟؟؟؟؟

متن شبهه 67 :

سقف آسمان به زلزله ی قیامت فرو می ریزد:

و آسمان گشوده مى‏‌شود و بصورت درهاى متعددى درمى‌‏آید(19)سورة النبأ
آن زمان که آسمان از هم شکافته شود، (1)سورة الإنفطار
هشدار ایمنی : ذات اقدس باری تعالی قادراست علاوه بر تمام بلایای طبیعی شناخته شده، با شکافتن و فروریختن سقف آسمان نیز ما بندگان گناهکار را به سزای اعمال پلیدمان برسانند. فأعتبروا یا اولی الأبصار!

پاسخ :

1. یکی از روش های مغالطه این است که در ابتدا ادعایی کنیم و در ادامه هنگام اثبات ادعا، چیزی دیگر را بیان کنیم! در این جا هم شبهه‌کنندگان در همان اول مدعی شده اند : "سقف آسمان به زلزله ی قیامت فرو می ریزد" ولی در ادامه از فرو ریختن سقف آسمان دلیل و شاهدی نمی آورند ! بلکه از گشوده شدن و باز شدن آسمان دلیل می آورند ! مطئناً باز شدن در یا پنجره (مثلاً) به معنی فرو ریختن دیوار یا شکستن در و پنجره نیست ! و این مغالطه‌ای است که شبهه‌کنندگان مرتکب شده اند و بی‌شرمانه از ایراد داشتن قرآن سخن میگویند !

2. نگاهی به آیات :

وَ فُتِحَتِ السَّمَاءُ فَکاَنَتْ أَبْوَابًا (19 نبأ) و آسمان گشوده مى‏‌شود و بصورت درهاى متعددى درمى‌‏آید.

إِذَا السَّمَاءُ انفَطَرَتْ (1 انفطار) آن زمان که آسمان از هم شکافته شود.

روشن است که هیچ حرفی از "فرو ریختن سقف آسمان" در میان نیست. در حقیقت، اسلام‌ستیزان برداشتهای مغرضانه و تفسیرات ابلهانه خود را بر قرآن تحمیل میکنند.

2. سابقاً بیان کردیم که منظور از آسمان می تواند دو چیز باشد:

  • آسمان مادی :در این صورت، کسی چه میداند ؟ دانشمندان هم اثبات کرده اند که لایه های اتمسفر در حال تغییر است. و حتی در لایه ی اوزون در حال شکاف برداشتن است و البته شکافهایی در آن ایجاد شده است و هر روز هم این شکاف در حال گسترش است. در قیامت دیگر لایه های اتمسفر هم شکافته خواهند شد. (این نظر مخالف دانش روز هم نیست). این تفسیری مادّی از آیه قرآن است. 
  • آسمان معنوی (ملکوت): در این صورت معنی آیه این میشود که در هنگام قیامت ، درهای آسمان [معنوی] یعنی همان ملکوت باز و بازتر میشود و ارتباط عالم ملکوت [آسمانِ معنوی] و عالم ناسوت [زمینی و مادی] عینی و محکم تر خواهد شد.

3. اینجا هم تناقضی در آیات وجود ندارد ! هر دو آیه می گویند که در هنگام قیامت آسمان شکافته خواهد شد ! گفتیم که تناقض به این معنی است که دو گزاره، در یک موضوع واحد، در یک زمان و مکان و جایگاه مشترک، و در یک شرایط واحد، دو حکم معارض و متفاوت داشته باشند. اما اینجا می بینیم که اصلاً حکم متناقض وجود ندارد. بلکه هر دو آیه از یک چیز سخن میگویند. متأسفانه شبهه‌کنندگان هنوز از معنی تناقض آگاه نیستند !!


[ جمعه 93/3/16 ] [ 10:31 صبح ] [ Smuslim ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم ، در پی جبران گذشته ام ، در این تارنما بیان خواهم کرد که چرا به اسلام بازگشتم ؟ چرا مذهب شیعه را انتخاب کردم ؟ بدین امید که پروردگارم قلم عفو بر گذشته ام بکشد .
امکانات وب