سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چرا دین اسلام و مذهب شیعه را انتخاب کردم ؟
قالب وبلاگ

متن شبهه :

پیامبران میان اجنه و فرشتگان؟
الله تنها انسانها را به پیامبری بر می انگیزد (سوره 12 آیه 109 و سوره 21 آیه 7-8 و سوره 25 آیه 20-21) اما گویا در میان اجنه و فرشتگان نیزپیامبرانی وجود دارند (سوره 6 آیه 130، سوره 11 آیه 69 و 77، سوره 22 آیه 75و…).

پاسخ :

آیات سری اول :

می فرمایند که ای پیامبر، قبل از تو نیز پیامبرانی - هدایتگرانی - فرستاده بودیم. خوب اولاً هیچ کجای این آیات نگفته است که پیامبران و هدایتگران، فقط از انسانها بودند، و اگر هم این را گفته باشد مخاطب این آیات جامعه بشری بوده است. پیامبری از انسانها برای جامعه بشری (توده ی مردم) ... !

ضمن اینکه واژه ی "رجال" به معنی مردان، در آیات سری اول فقط مربوط به انسانها نیست. بلکه اجنه هم مذکر و مؤنث دارند.

آیات سری دوم :

می فرماید پیامبرانی برای انسانها از میان انسانها و همچنین پیامبرانی از جن برای جنیان فرستاده شد. (گرچه پیامبر خاتم، حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم هم مبعوث بر انسانها و هم مبعوث بر اجنه بودند. این استثنایی است که خود قرآن آن را بیان کرده است.) فرشتگان نیز فرستادگان - پیامبران - خدا برای اجرای امور تکوینی جهان و همچنین فرستادگان خداوند برای ابلاغ وحی به انبیاء هستند.

نتیجه :

هیچ تناقضی در آیات فوق وجود ندارد. شبهه‌کنندگان طبق معمول خواستند آیاتی را طبق معمول ، بر اساس نظرات شخصی خودشان تفسیر کنند. گذشته از اینکه مغالطه ای هم در متن شبهه وجود دارد که در آن شبهه‌کننده گفته که الله تنها انسانها را به پیامبری بر می انگیزد در حالیکه در قرآن چنین چیزی وجود ندارد.

مشاهده آیات + توضیحات بیشتر :

آیات سری اول

که شبهه‌کننده مدعی شده است : الله تنها انسانها را به پیامبری بر می انگیزد!در ادامه روشن می شود که همچین چیزی در قرآن نیست.

سوره 12 آیه 109 :

وَ مَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِکَ إِلَّا رِجَالًا نُّوحِى إِلَیهِْم مِّنْ أَهْلِ الْقُرَى أَفَلَمْ یَسِیرُواْ فىِ الْأَرْضِ فَیَنظُرُواْ کَیْفَ کاَنَ عَاقِبَةُ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ وَ لَدَارُ الاَْخِرَةِ خَیرٌْ لِّلَّذِینَ اتَّقَوْاْ أَفَلَا تَعْقِلُونَ

و ما نفرستادیم پیش از تو، جز مردانى از اهل آبادی ها که به آنها وحى مى‏ کردیم! آیا (مخالفان دعوت تو،) در زمین سیر نکردند تا ببینند عاقبت کسانى که پیش از آنها بودند چه شد؟! و سراى آخرت براى پرهیزکاران بهتر است! آیا فکر نمى ‏کنید؟!

توضیح : این آیه نفرموده است که همه ی پیامبران فقط از انسانها بودند. بلکه فرموده است قبل از تو نیز « مردان » ــی فرستادیم و بر آنان وحی نمودیم. خوب این آیه شامل اجنه هم می شود. چون آنان هم مذکر و مؤنث دارند.

سوره 21 آیه 7-8 :

وَ مَا أَرْسَلْنَا قَبْلَکَ إِلَّا رِجَالًا نُّوحِى إِلَیهِْمْ  فَسَْلُواْ أَهْلَ الذِّکْرِ إِن کُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ * وَ مَا جَعَلْنَاهُمْ جَسَدًا لَّا یَأْکُلُونَ الطَّعَامَ وَ مَا کاَنُواْ خَلِدِینَ

ما پیش از تو، جز مردانى که به آنان وحى مى‏‌کردیم، نفرستادیم! اگر نمى‌دانید، از آگاهان بپرسید. آنان را پیکرهایى که غذا نخورند قرار ندادیم! عمر جاویدان هم نداشتند.

توضیح : مثل آیه بالا ... اجنه هم غذا می‌خورند و جسم دارند. و مذکر و مؤنث هم دارند.

سوره 25 آیه 20-21 :

وَ مَا أَرْسَلْنَا قَبْلَکَ مِنَ الْمُرْسَلِینَ إِلَّا إِنَّهُمْ لَیَأْکلُُونَ الطَّعَامَ وَ یَمْشُونَ فىِ الْأَسْوَاقِ  وَ جَعَلْنَا بَعْضَکُمْ لِبَعْضٍ فِتْنَةً أَ تَصْبرُِونَ  وَ کَانَ رَبُّکَ بَصِیرًا * وَ قَالَ الَّذِینَ لَا یَرْجُونَ لِقَاءَنَا لَوْ لَا أُنزِلَ عَلَیْنَا الْمَلَئکَةُ أَوْ نَرَى‏ رَبَّنَا  لَقَدِ اسْتَکْبرَُواْ فىِ أَنفُسِهِمْ وَ عَتَوْ عُتُوًّا کَبِیرًا

ما هیچ یک از رسولان را پیش از تو نفرستادیم مگر اینکه غذا مى‏ خوردند و در بازارها راه مى‌‏رفتند و بعضى از شما را وسیله امتحان بعضى دیگر قرار دادیم، آیا صبر و شکیبایى مى‌‏کنید (و از عهده امتحان برمى‏‌آیید)؟! و پروردگار تو همواره بصیر و بینا بوده است. و کسانى که امیدى به دیدار ما ندارند (و رستاخیز را انکار مى‏‌کنند) گفتند: «چرا فرشتگان بر ما نازل نشدند و یا پروردگارمان را با چشم خود نمى‏‌بینیم؟!» آنها درباره خود تکبّر ورزیدند و طغیان بزرگى کردند!

توضیح : مثل آیات بالا ... درباره فرشتگان هم در ادامه توضیح داده می‌شود.

آیات سری دوم :

یَامَعْشرََ الجِْنّ‏ِ وَ الْانسِ أَ لَمْ یَأْتِکُمْ رُسُلٌ مِّنکُمْ یَقُصُّونَ عَلَیْکُمْ ءَایَتىِ وَ یُنذِرُونَکمُ‏ْ لِقَاءَ یَوْمِکُمْ هَاذَا  قَالُواْ شهَِدْنَا عَلىَ أَنفُسِنَا  وَ غَرَّتْهُمُ الحَْیَوةُ الدُّنْیَا وَ شهَِدُواْ عَلىَ أَنفُسِهِمْ أَنَّهُمْ کاَنُواْ کَفِرِینَ

(در آن روز به آنها مى‏‌گوید:) اى گروه جنّ و انس! آیا رسولانى از شما به سوى شما نیامدند که آیات مرا برایتان بازگو مى‏‌کردند، و شما را از ملاقات چنین روزى بیم مى دادند؟! آنها مى‌‏گویند: «بر ضدّ خودمان گواهى مى‏‌دهیم (آرى،) ما بد کردیم)» و زندگى (پر زرق و برق) دنیا آنها را فریب داد و به زیان خود گواهى مى‏‌دهند که کافر بودند.

توضیح : آیه می فرماید هم پیامبرانی از انس و هم از جن... این آیه نیز تأییدکننده آیات سری اول است.

وَ لَقَدْ جَاءَتْ رُسُلُنَا إِبْرَاهِیمَ بِالْبُشْرَى‏ قَالُواْ سَلَامًا  قَالَ سَلَامٌ  فَمَا لَبِثَ أَن جَاءَ بِعِجْلٍ حَنِیذٍ

فرستادگان ما [فرشتگان‏] براى ابراهیم بشارت آوردند گفتند: «سلام» (او نیز) گفت: «سلام» و طولى نکشید که گوساله بریانى (براى آنها) آورد.

توضیح : ملائکه (فرشتگان) فرستادگان خداوند هستند. اما نه به این معنا که آنان مأمور بر هدایت تشریعی توده ی مردم باشند. بلکه آنان مأمور بر امور تکوینی - انجام امور مربوط به طبیعت جهان هستی - هستند و همچنن واسطه ی وحی بین خدا و پیامبران هستند. یعنی فرشتگان نیز پیامبران و فرستادگان خدا هستند، اما پیامبر نه به آن معنی که در آیات سری اول آمده است. آن آیات مربوط به امور تشریعی و ملائکه مربوط به امور تکوینی هستند.

وَ لَمَّا جَاءَتْ رُسُلُنَا لُوطًا سىِ‏ءَ بهِِمْ وَ ضَاقَ بهِِمْ ذَرْعًا وَ قَالَ هَاذَا یَوْمٌ عَصِیبٌ

و هنگامى که رسولان ما [فرشتگان عذاب‏] به سراغ لوط آمدند، از آمدنشان ناراحت شد و قلبش پریشان گشت و گفت: «امروز روز سختى است» (زیرا آنها را نشناخت و ترسید قوم تبهکار مزاحم آنها شوند.)

توضیح : مثل توضیح آیه قبلی

اللَّهُ یَصْطَفِى مِنَ الْمَلَئکَةِ رُسُلًا وَ مِنَ النَّاسِ  إِنَّ اللَّهَ سَمِیعُ  بَصِیرٌ

خداوند از فرشتگان رسولانى برمى‌‏گزیند، و همچنین از مردم خداوند شنوا و بیناست!

توضیح : مثل توضیح آیه قبلی


[ دوشنبه 92/12/12 ] [ 9:45 صبح ] [ Smuslim ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم ، در پی جبران گذشته ام ، در این تارنما بیان خواهم کرد که چرا به اسلام بازگشتم ؟ چرا مذهب شیعه را انتخاب کردم ؟ بدین امید که پروردگارم قلم عفو بر گذشته ام بکشد .
امکانات وب