سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چرا دین اسلام و مذهب شیعه را انتخاب کردم ؟
قالب وبلاگ

متن شبهه :

آیا پیامبری برانگیخته نشده اند مگر از نژاد هر قوم؟
قرآن میگوید برای هر مردمی پیامبری از میان خودشان برانگیخته ایم (سوره 14 آیه 4) و (سوره 30 آیه 47)، اما هم منابع اسلامی هم منابع دیگر سامی (مسیحی و یهودی) هردو بر سر این که یونس از قومی دیگر بود توافق نظردارند.

پاسخ :

در کلام خدا هیچ تناقضی وجود ندارد ...

در سوره 14 آیه 4 آمده است که هر پیامبر به زبان همان قوم سخن می‌گفت تا مردم ایمان بیاورند :

وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِیُبَینِ‏َّ لهَُمْ فَیُضِلُّ اللَّهُ مَن یَشَاءُ وَ یَهْدِى مَن یَشَاءُ وَهُوَ الْعَزِیزُالْحَکِیمُ

ترجمه : ما هیچ پیامبرى را، جز به زبان قومش، نفرستادیم تا (حقایق را) براى آنها آشکار سازد سپس خدا هر کس را بخواهد (و مستحق بداند) گمراه، و هر کس را بخواهد (و شایسته بداند) هدایت مى‏ کند و او توانا و حکیم است.

و سوره 30 آیه 47 می‌فرماید که ما قبل از تو نیز پیامبرانی به سوی قوم‌هایشان فرستادیم : 

وَ لَقَدْ أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِکَ رُسُلاً إِلىَ‏ قَوْمِهِمْ فجََاءُوهُم بِالْبَیِّنَاتِ فَانتَقَمْنَا مِنَ الَّذِینَ أَجْرَمُواْ وَ کاَنَ حَقًّا عَلَیْنَا نَصْرُ الْمُؤْمِنِینَ

و پیش از تو پیامبرانى را بسوى قومشان فرستادیم آنها با دلایل روشن به سراغ قوم خود رفتند، ولى (هنگامى که اندرزها سودى نداد) از مجرمان انتقام گرفتیم (و مؤمنان را یارى کردیم) و یارى مؤمنان، همواره حقّى است بر عهده ما!

پس چرا یونس (که از بنی اسرائیل بود) به سوی قوم آشور (نینوا) فرستاده شد؟؟؟؟ پاسخ :

قرآن از قوم آشور به عنوان "قوم یونس" یاد می کند. یعنی یونس به میان آنها رفت و جزئی از آنها شده بود. (به زبان آنها هم سخن می گفت) در سوره 10 آیه 98 می فرماید:

فَلَوْ لا کانَتْ قَرْیَةٌ آمَنَتْ فَنَفَعَها إیمانُها إِلاَّ قَوْمَ یُونُسَ لَمَّا آمَنُوا کَشَفْنا عَنْهُمْ عَذابَ الْخِزْیِ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ مَتَّعْناهُمْ إِلى‏ حینٍ

چرا هیچ یک از شهرها و آبادیها ایمان نیاوردند که (ایمانشان بموقع باشد، و) به حالشان مفید افتد، مگر قوم یونس، هنگامى که آنها ایمان آوردند، عذاب رسوا کننده را در زندگى دنیا از آنان برطرف ساختیم و تا مدّت معیّنى [پایان زندگى و اجلشان‏] آنها را بهره‏ مند ساختیم.

یعنی یونس چون جزوی از آن قوم شده بود، پس پیامبری از همان قوم محسوب می شد. قرآن نیز به نژاد اهمیت نمی دهد. یعنی همین که یونس بین آنان رفت و برای هدایت آنان تلاش کرد، از همانان محسوب شد (لزومی ندارد که حتماً از نژاد آنان باشد.) و همچنین یونس به زبان آنان نیز سخن می گفت. در نتیجه کلام خدا نقض نشد.

به هر صورت سوره 10 آیه 47 نفرمود که پیامبران باید از نژاد همان قوم باشند، همین که به سوی آنان برود و با آنان باشد و جزو آن قوم شوند هم کفایت می کند. (که چنین هم بود.)



[ یکشنبه 92/12/11 ] [ 10:47 صبح ] [ Smuslim ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم ، در پی جبران گذشته ام ، در این تارنما بیان خواهم کرد که چرا به اسلام بازگشتم ؟ چرا مذهب شیعه را انتخاب کردم ؟ بدین امید که پروردگارم قلم عفو بر گذشته ام بکشد .
امکانات وب