سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چرا دین اسلام و مذهب شیعه را انتخاب کردم ؟
قالب وبلاگ

متن شبهه :

آیا مسیح مرده بود؟
(سوره 3 آیه 144) میگوید تمام پیامبران قبل از محمد مرده اند، اما (سوره 4 آیه 158) میگوید مسیح به سوی خدا برخاست.

پاســــــــخ :

سوره 4 آیه 158 می فرماید که حضرت عیسی علیه السلام کشته نشد، بلکه بالا رفت (و بنا بر روایات صحیحه از شیعه و سنّی، در آخالزمان هنگام ظهور منجی باز خواهد گشت و در در نماز به مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف اقتدا خواهد کرد.) گرچه بنا به اعتقادات اسلامی پیامبران دیگری از جمله خضر نبی علیه السلام و چند تن دیگر نیز هنوز زنده هستند. اما نقطه ی قابل بحث در سوره 3 آیه 144 است که می فرماید :

وَ مَا محَُمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِیْن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انقَلَبْتُمْ عَلىَ أَعْقَابِکُمْ وَ مَن یَنقَلِبْ عَلىَ‏ عَقِبَیْهِ فَلَن یَضرَُّ اللَّهَ شَیًْا وَ سَیَجْزِى اللَّهُ الشَّاکِرِینَ

محمد فقط فرستاده ی خداست و پیش از او فرستادگان دیگرى نیز بودند، آیا اگر او بمیرد و یا کشته شود، شما به عقب برمى‏ گردید؟ (و اسلام را رها کرده به دوران جاهلیّت و کفر بازگشت خواهید نمود؟) و هر کس به عقب باز گردد، هرگز به خدا ضررى نمى ‏زند و خداوند به زودى شاکران (و استقامت ‏کنندگان) را پاداش خواهد داد.

دو نکته که نشان می دهد این آیه با مسئله ی " زنده بودن برخی انبیاء و اولیاء " منافاتی ندارد :

1. همان طور که مشاهده می شود، آیه ی شریفه نفرموده که همه پیامبران مرده اند، بلکه فرموده « قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ » یعنی قبل از او پیامبرانی بوده اند که « گذشتند » و این به این معنی است که زمانشان سر آمده و دوره ی آن ها تمام شده و از قومشان فاصله گرفتند. واژه ی « خَلَتْ » لزوماً به معنی مرگ نیست (هرچند می تواند به معنی مرگ هم باشد اما همیشه و به طور مطلق این طور نیست.)

2. حتی اگر فرض بگیریم که این گذشتن به معنی « مرگ » است، باز هم هدف گوینده ی شبهه را تامین نمی کند.  زیرا در آیه شریفه آمده است که « محمّد جز فرستاده ‏اى از سوى خدا که پیش از او هم فرستادگانى [آمده و] گذشته‏ اند، نیست... » یعنی فرموده فرستادگانی آمده و گذشته اند، نفرموده همه ی فرستادگانی که آمده اند گذشته اند.


[ یکشنبه 92/12/4 ] [ 7:38 صبح ] [ Smuslim ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم ، در پی جبران گذشته ام ، در این تارنما بیان خواهم کرد که چرا به اسلام بازگشتم ؟ چرا مذهب شیعه را انتخاب کردم ؟ بدین امید که پروردگارم قلم عفو بر گذشته ام بکشد .
امکانات وب