سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چرا دین اسلام و مذهب شیعه را انتخاب کردم ؟
قالب وبلاگ

متن شبهه :

جادوگران فرعون مسلمان شدند یا کفر ورزیدند؟
آیا شعبده بازان فرعون، مصریان به پیامبر خدا موسی ایمان آوردند(سوره 7 آیه 103-126، سوره 20 آیه 56-73، سوره 26 آیه 29-51) یا تنها اسرائیلیان به موسی ایمان آوردند (سوره 10 آیه 83)؟

پاسخ :

کلام خدا برتر از آن است که تناقضی در آن وجود داشته باشد. ابتدا باید دانست که تناقض یعنی چه ؟ کلیک کنید.

داستان ایمان آوردن جادوگران فرعون روشن است. وقتی جادوگران با موسی مواجه شدند دریافتند که کارهای خارق العاده ی موسی از جنس جادو نیست. بلکه فراتر از جادو است. پس به خدای موسی ایمان آوردند. یعنی جادوگران در ابتدا کافر بودند و سپس ایمان آوردند. این کلام آیات سری اول است.

اما سری دوم آیات ،که شبهه افکنان ادعا کرده اند که فقط اسرائیلیان به موسی ایمان آوردند، از چند جهت تناقضی با آیات سری اول ندارد :

1. لابد جادوگران هم جزوی از بنی اسرائیل بودند که ایمان آوردند.

2. سری دوم آیات، مربوط به قبل از مجلس جادوگران است. یعنی در ابتدای کار ( در آغاز یا در هنگام مبارزه موسی با جادوگران) تنها بعضی از بنی اسرائیل ایمان آورده بودند. سپس ماجرای مجلس جادوگران رخ داد و جادوگران ایمان آوردند و بسیاری از مردم نیز بعدها ایمان آوردند. یعنی ایمان "تنها بخشی از بنی اسرائیل" مربوط به مرحله اول دعوت بود. در واقع آیه 83 به منزله ی یک پرانتز است که توضیح می دهد گرچه جادوگران شکست خوردند و ایمان آوردند، اما تنها اندکی از بنی اسرائیل در آن زمان ایمان داشتند. بعد از این حوادث تعداد مؤمنین زیاد شد.

این دو نگاه به آیه بود که یقیناً تناقضی با سری اول آیات ندارد.

مشاهده سوره 10 آیه 83 :

وَ قَالَ فِرْعَوْنُ ائْتُونىِ بِکلُ‏ِّ سَحِرٍ عَلِیمٍ(79) فَلَمَّا جَاءَ السَّحَرَةُ قَالَ لَهُم مُّوسىَ أَلْقُواْ مَا أَنتُم مُّلْقُونَ(80) فَلَمَّا أَلْقَوْاْ قَالَ مُوسىَ‏ مَا جِئْتُم بِهِ السِّحْرُ  إِنَّ اللَّهَ سَیُبْطِلُهُ  إِنَّ اللَّهَ لَا یُصْلِحُ عَمَلَ الْمُفْسِدِینَ(81) وَ یحُِقُّ اللَّهُ الْحَقَّ بِکلَِمَاتِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُجْرِمُونَ(82) فَمَا ءَامَنَ لِمُوسىَ إِلَّا ذُرِّیَّةٌ مِّن قَوْمِهِ عَلىَ‏ خَوْفٍ مِّن فِرْعَوْنَ وَ مَلَایْهِمْ أَن یَفْتِنَهُمْ  وَ إِنَّ فِرْعَوْنَ لَعَالٍ فىِ الْأَرْضِ وَ إِنَّهُ لَمِنَ الْمُسْرِفِینَ(83) وَ قَالَ مُوسىَ‏ یَاقَوْمِ إِن کُنتُمْ ءَامَنتُم بِاللَّهِ فَعَلَیْهِ تَوَکلَُّواْ إِن کُنتُم مُّسْلِمِینَ(84)

فرعون گفت: « (بروید و) هر جادوگر آگاه (ـی که یافتید) را نزد من آورید.»(79) هنگامى که ساحران (به میدان مبارزه) آمدند، موسى به آنها گفت: «آنچه (از سحر و جادو) را که مى‏ توانید، به کار گیرید،» (80) هنگامى که آغاز نمودند، موسى گفت: «آنچه شما آوردید، سحر و جادو است که خداوند بزودى آن را باطل مى‏ کند چرا که خداوند (هرگز) عمل فاسدان را برقرار نمى‏ کند.(81) او حق را به وعده ی خویش، تحقق مى ‏بخشد هر چند مجرمان خشنود نباشند.»(82) (بدان که در آغاز یا در هنگام مبارزه موسی با جادوگران) هیچ کس به موسى ایمان نداشت (ایمان نیاورده بود)، مگر گروهى از فرزندان قوم او (آن هم) با ترس از فرعون و اطرافیانش، مبادا آنها را شکنجه کنند زیرا فرعون، در زمین تکبر و برتری جویی داشت و از اسرافکاران بود.(83) موسى گفت: «اى قوم من؛ اگر شما به خدا ایمان آورده ‏اید، بر او توکّل کنید اگر تسلیم فرمان او هستید.»

آیه ای که در متن مشخص شده است [ فَمَا ءَامَنَ لِمُوسىَ إِلَّا ... ] هیچ کس به موسی ایمان نداشت ، هیچ کس به او ایمان نیاورده بود ، این جمله در حقیقت عبارتی در پرانتز است برای دلداری به پیامبر اکرم نگران نباش ، چون همین سختی را موسی و دیگر پیامبران هم داشتند که در آغاز رسالت آنان نیز حرف حق خریدار نداشت ! گرچه بعدها جادوگران و دیگر مردم به حضرت موسی ایمان آوردند.

روشن است که در کلام خداوند تناقضی نیست.


[ شنبه 92/11/5 ] [ 8:13 صبح ] [ Smuslim ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم ، در پی جبران گذشته ام ، در این تارنما بیان خواهم کرد که چرا به اسلام بازگشتم ؟ چرا مذهب شیعه را انتخاب کردم ؟ بدین امید که پروردگارم قلم عفو بر گذشته ام بکشد .
امکانات وب