سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چرا دین اسلام و مذهب شیعه را انتخاب کردم ؟
قالب وبلاگ

متن شبهه : 

الله و تخت او کجاست؟
الله از رگ گردن به انسان نزدیکتر است (سوره 50 آیه 16) و در عین حال او بر روی تختش نشسته است (سوره 57 آیه 4) تختی که روی آب بنا شده است (سوره 11 آیه 7) و در عین حال بقدری دور است که رسیدن به او بین 1000 و 50000 سال طول میکشد (سوره 32 آیه 5، سوره 70 آیه 4).

پاسخ : 

در این سری از آیات هیچ تناقضی وجود ندارد. کلام الله برتر از این است که تناقضی در آن باشد. طبق معمول، دشمنان اسلام برداشت های مغرضانه ی خود را نقد کردند و آن را تناقضات قرآن نامیدند! 

1. بنا بر آموزه های قرآن و عترت ، خداوند اصلاً جسم نیست و مکان خاصی هم ندارد. (کلیک کنید.) قرآن می گوید خداوند از رگ گردن به انسان نزدیک است. خداوند همواره به همراه مخلوقات است. وجود خداوند همه ی جهان را فراگرفته است. و بر اساس کلام معصومین ، خداوند محدود به مکان خاصی نیست. 

2. هیچ آیه ای از قرآن نگفته که "خداوند بر روی تختش تشسته است". این دروغ دشمنان اسلام است. قرآن می فرماید خداوند بر عرش، تسلط و حاکمیتِ مطلق یافت. عرش در لغت به معنی تخت پادشاهی است. اما این واژه در اصطلاح تمثیلی به فرموده ی امام رضا علیه السلام به معنی قدرت و حاکمیت خداوند است. نه تخت چهارپایه ! (نکاتی درباره عرش الهی ، کلیک کنید.)

3.  بر آب بودن عرش کنایه است از اینکه مالکیت خداى تعالى در آن زمان مستقر بر آب بود. یعنی مستقر بر حیات و زندگی بود. چون از دید قرآن آب مایه ی حیات است. (سوره مبارکه انبیاء / آیه 30)

4. بنا بر قرآن ، رسیدن به خداوند به 1000 سال یا 50000 سال زمان نیاز ندارد. بلکه خداوند از رگ گردن به انسان نزدیک تر است. اما عروج معنوی ملائکه در روزی صورت میگیرد که هزار سال طول می کشد. (و روز قیامت به فرموده امام صادق علیه السلام 50 توقفگاه دارد که هر توقفگاهی 1000 سال زمینی طول می کشد). در واقع، عروج 1000 سال طول نمی کشد. بلکه آن روز 1000 سال طول می کشد. همان روزی که عروج ملائکه در لحظاتی از آن صورت می گیرد.

السجدة : 5   یُدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّماءِ إِلَى الْأَرْضِ ثُمَّ یَعْرُجُ إِلَیْهِ فی‏ یَوْمٍ کانَ مِقْدارُهُ أَلْفَ سَنَةٍ مِمَّا تَعُدُّونَ 

کار [جهان‏] را از آسمان [گرفته‏] تا زمین، اداره مى‏کند آن گاه [نتیجه و گزارش آن‏] در روزى [دوره ای] که مقدارش، آن چنان که شما [آدمیان‏] برمى‏شمارید، هزار سال است، به سوى او بالا مى‏رود. [نکته : عروج 1000 سال طول نمی کشد؛ بلکه آن روز 1000 سال زمینی طول می کشد. هرچند ممکن است عروج چند لحظه مثلاً طول بکشد. همین دیدگاه درباره آیه 4 معارج :

تَعْرُجُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ إِلَیْهِ فی‏ یَوْمٍ کانَ مِقْدارُهُ خَمْسینَ أَلْفَ سَنَة

فرشتگان و روح، در روزى که مقدارش پنجاه هزار سال است به سوى «او» بالا مى‏ روند.  

البته ممکن است برخی بگویند که بین هزار سال و پنجاه هزار سال تناقض وجود دارد. در حالیکه می دانیم تناقضی وجود ندارد. همانطور که گفته شد، روز قیامت به فرموده امام صادق علیه السلام 50 توقفگاه دارد که هر توقفگاهی 1000 سال زمینی طول می کشد. یعنی یک دوره 50000 ساله. برای توضیحات بیشتر و مشاهده روایای بیشتری از این دو آیه کلیک کنید.


[ پنج شنبه 92/10/5 ] [ 9:44 صبح ] [ Smuslim ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم ، در پی جبران گذشته ام ، در این تارنما بیان خواهم کرد که چرا به اسلام بازگشتم ؟ چرا مذهب شیعه را انتخاب کردم ؟ بدین امید که پروردگارم قلم عفو بر گذشته ام بکشد .
امکانات وب