سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چرا دین اسلام و مذهب شیعه را انتخاب کردم ؟
قالب وبلاگ

متن شبهه :

در مورد اینکه چه کسی روح را در هنگام مرگ از انسان میگیرد نیز تناقضی آشکار وجود دارد، فرشته ی مرگ (سوره 32 آیه 11)، یک فرشتگان (جمع) (سوره 47 آیه 27) و همچنین “این الله است که روح را از انسانها در هنگام مرگ میگیرد” (سوره 39 آیه 42).

پاسخ خلاصه :

در این آیات تناقضی وجود ندارد بلکه این آیات مؤیّد و تبینن کننده ی همدیگر هستند. بله . در آیه اول فرشته ی مرگ جان انسان را می گیرد. اما همین فرشته ی مرگ (عزرائیل)، بنا بر آیه دوم ، سربازان -و همکاران و همیاران- زیادی دارد. که در اجرای قوانین عالم هستی به او (عزرائیل) کمک میکنند. سپس خداوند جان انسانها را از ملائکه می گیرد. چون ملائکه مأمور اجرای قوانین جهان هستند. همچنین چون خداوند دستور قبض روح را صادر می کند پس می توان این عمل را -که ملائکه انجام می دهند- در نهایت به خداوند منسوب کرد. و خداوند را عامل و مسبّب آن دانست.

پاسخ مفصّل :

همانگونه که در پاسخ خلاصه گفته شد این آیات نه تنها تناقض ندارند، بلکه همدیگر را تأیید و تبیین می کنند.

سوره 32 آیه 11 :

قُلْ یَتَوَفَّئکُم مَّلَکُ الْمَوْتِ الَّذِى وُکلّ‏َِ بِکُمْ ثُمَّ إِلىَ‏ رَبِّکُمْ تُرْجَعُون‏

بگو: فرشته مرگ که مأمور قبض روح شماست جان شما را خواهد گرفت و پس از مرگ به سوى خداى خود بازگردانیده مى‏ شوید. (ترجمه الهی قمشه ای)

سوره 47 آیه 27 :

فَکَیْفَ إِذَا تَوَفَّتْهُمُ الْمَلَئکَةُ یَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَ أَدْبَارَهُم‏

پس با چه حال سختى اینان رو به رو شوند هنگامى که فرشتگان (عذاب) جانشان بگیرند و بر روى و پشت آنها (تازیانه قهر) زنند؟ (ترجمه الهی قمشه ای)

سوره 39 آیه 42 :

اللَّهُ یَتَوَفىَّ الْأَنفُسَ حِینَ مَوْتِهَا وَ الَّتىِ لَمْ تَمُتْ فىِ مَنَامِهَا  فَیُمْسِکُ الَّتىِ قَضىَ‏ عَلَیهَْا الْمَوْتَ وَ یُرْسِلُ الْأُخْرَى إِلىَ أَجَلٍ مُّسَمًّى  إِنَّ فىِ ذَالِکَ لاََیَتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُون‏

خداست آن که وقت مرگ ارواح خلق را مى‏ گیرد و آن کس را که هنوز مرگش فرا نرسیده نیز در حال خواب روحش را قبض مى‏کند، سپس آن را که حکم به مرگش کرده جانش را نگاه مى‏ دارد و آن را که نکرده (به بدنش) مى‏ فرستد تا وقت معیّن (مرگ). در این کار نیز ادلّه‏ اى (از قدرت الهى) براى متفکران پدیدار است‏.

پس: در آیه اول فرشته ی مرگ جان انسان را می گیرد. اما همین فرشته ی مرگ (عزرائیل)، بنا بر آیه دوم ، سربازان -و همکاران و همیاران- زیادی دارد. که در اجرای قوانین عالم هستی به او (عزرائیل) کمک میکنند. سپس خداوند جان انسانها را از ملائکه می گیرد. چون ملائکه مأمور اجرای قوانین جهان هستند. همچنین چون خداوند دستور قبض روح را صادر می کند پس می توان این عمل را -که ملائکه انجام می دهند- در نهایت به خداوند منسوب کرد. و خداوند را عامل و مسبّب آن دانست.




[ چهارشنبه 92/9/20 ] [ 10:27 صبح ] [ Smuslim ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم ، در پی جبران گذشته ام ، در این تارنما بیان خواهم کرد که چرا به اسلام بازگشتم ؟ چرا مذهب شیعه را انتخاب کردم ؟ بدین امید که پروردگارم قلم عفو بر گذشته ام بکشد .
امکانات وب