سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چرا دین اسلام و مذهب شیعه را انتخاب کردم ؟
قالب وبلاگ

آیا بر وجود جنّ دلیلی عقلی وجود دارد ؟ پاسخ : بله ...

جنّ چیست ؟

در لغت : به گفته راغب اصفهانی ، ادیب و دانشمند ایرانی قرن چهارم هجری ، در کتاب « المفردات » جنّ در لغت از ریشه " ج ن ن " است یعنی آنچه از حواس ظاهری مخفی / پوشیده است. همچنین ابن منظور در لغتنامه ی لسان العرب همین را می گوید که جنّ یعنی هر آنچه مخفی / پوشیده / ناپیدا باشد. به همین دلیل به باغ می گویند : جنّة ، چون دار و درخت و گیاهان باعث می شود سایر اشیاء پوشیده شوند. به سپر جنگی میگویند : جُنّة ، چون انسان پشت آن مخفی می شود. به آنچه در رحم مادران است میگویند: جنین ، چون مخفی از چشم ظاهری است و ...حتی قرآن میگوید : شما انسانها در رحم مادرانتان اجنّه بودید . یعنی مخفی و ناپیدا بودید. ( سوره نجم ، آیه 32 )

در اصطلاح : معنی اصطلاحی جنّ ( که جمع آن اجنّه است ) نیز همین است. یعنی هر موجود یا نیرویی که مخفی باشد. پوشیده باشد. آشکار نباشد. موقتاً یا دائماً .

اما اثبات عقلی وجود جنّ :

مقدمـه اول :  جنّ یعنی موجودات یا نیروهایی که از حواس ظاهری بشر ، موقتاً یا دائماً مخفی و پوشیده هستند.

مقدمه دوم :  بشر امروز ( و حتی سر سخت ترین مادی گرایان هم ) به این باور رسیده اند که دانسته های بشر در مقابل ندانسته هایش ، قطره ای در مقابل دریاست. بشر به خوبی می داند که حقایق و اسرار فراوانی در جهان وجود دارد که هنوز به آن دست نیافته است. این حقایق کشف نشده آن قدر فراوان اند که نمی توان نهایتی برای آن متصور شد.

نتیجه : پس بسیاری از حقایق ، موجودات و نیروها در جهان هستی بر انسان پوشیده و مخفی هستند. و اصل وجود این موضوعات ثابت و بدیهی است . ( جنّ یعنی نیرو و یا موجود مخفی و پوشیده / وجود نیروهای مخفی و پوشیده نیز اثبات شد.

همین استدلال به صورت پرسشی :

آیا قبول داریم که بسیاری از نیروها و موجودات بر بشر مخفی و پوشیده ( نا آشکار / پنهان ) هستند ؟ پاسخ بله !

آیا قبول داریم که جنّ یعنی همین نیروها و موجودات مخفی و پوشیده ؟ پاسخ : به !

در نتیجه اصل وجود جنّ ( اجنّه ) اثبات شد.


[ یکشنبه 92/9/10 ] [ 7:14 عصر ] [ Smuslim ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم ، در پی جبران گذشته ام ، در این تارنما بیان خواهم کرد که چرا به اسلام بازگشتم ؟ چرا مذهب شیعه را انتخاب کردم ؟ بدین امید که پروردگارم قلم عفو بر گذشته ام بکشد .
امکانات وب