سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چرا دین اسلام و مذهب شیعه را انتخاب کردم ؟
قالب وبلاگ
1. أحمد بن یحیى بن جابر بن داود البلاذری ، تاریخ نگار مسلمان ، متوفای 279 هجری / 892 میلادی

2. أهل بغداد ، مدفون در بغداد ، برخی گفته اند اصالتاً ایرانی بود. گرچه نسب او در هاله ای از ابهام وجود دارد و بسیار مشکوک است. ایرانی بودن وی تنها یک احتمال است. 

3. همنشین المتوکل خلیفه بنی عباس بود. ، و در عصر معتمد عباسی درگذشت. جزو ستایشگران و درباریان مأمون بود. 

4. در اواخر عمر به جنون مبتلا شد. 

5. برخی آثار وی : فتوح البلدان / أنساب الاشراف / کتاب البلدان الکبیر

خیرالدین الزرکلی ، الأعلام ، دار العلم بیروت ، چاپ پنجم 1980 ، ج 1 ، ص 267 

نکاتی که درباره شخصیت بلاذری وجود دارد : 

برخی از تاریخنگاران ، وی را به خاطر جمع آوری اسناد و متون مختلف ، ستوده اند.

 همنشینی او با خلفای بنی عباس ، و مشارکت در ظلم و ستم ها مخصوصاً فشار اقتصادی و امنیتی علیه شیعیان در کارنامه این شخص وجود دارد.

وی معمولاً اسنادی برای روایات تاریخی خود بیان نمی کند. و تنها متون را جمع آوری کرده و در کنار هم قرار داده است. (روشی غیر علمی) مخصوصاً کتاب فتوح البلدان ، که برخلاف دانشمندان تاریخ پژوه ، اکثر روایات را به صورت « مُرسَل » و « مرفوع » یعنی بی سند و مابقی را با اسنادی ناقص و معیوب بیان داشته است. کسانی که با متن عربی کتاب فتوح البلدان و متون تاریخ اسلامی آشنا هستند، به راحتی می توانند نقص سندی روایات تاریخی بلاذری را دریابند.

اختلال حواس وی که در نهایت منجر به مرگ او شد + حضور در دربار بنی عباس به خودی خود ، از دید ما اعتبار علمی برای بلاذری باقی نگذاشته است. گذشته از اینکه روایات تاریخی وی اکثراً دچار تناقض گویی و بیان مسائل ضدعقلی است. مثلاً حضور برخی اشخاص در حوادث اجتماعی، سالها پس از مرگشان !!!! برای مثال کسی که در سال 40 هجری کشته شد، اما بلاذری او را در حوادث سال 50 هجری وارد کرده و برایش نقشی اساسی در وقایع این سال قائل شد !!! که همین تناقضات فاحش ، نشانگر روش غیرعلمی و نابخردانه بلاذری در تاریخنگاری است.

مسئله عجیب تر این است که کتاب فتوح البلدان سالیانی دراز به اختلاف در نسخه و پراکندگی محتوایی دچار بود. ( که همین امر + موارد گذشته، این کتاب را به نازل ترین سطح ارزش می رساند.) اما جالب است بدانیم یک شرق شناسِ هلندی به نام میخائیل یوهنا دی خویه ( Michiel: Johanna de Goge ) متوفای 1909 میلادی (که وی بنا بر نظر قوی، جاسوس دولت های اروپایی بود.) این کتاب را نشر داد. به راستی با همه ی این شواهد می توان فتوح البدان و دیگر آثار بلاذری را معتبر دانست ؟

[ شنبه 92/8/25 ] [ 4:2 صبح ] [ Smuslim ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم ، در پی جبران گذشته ام ، در این تارنما بیان خواهم کرد که چرا به اسلام بازگشتم ؟ چرا مذهب شیعه را انتخاب کردم ؟ بدین امید که پروردگارم قلم عفو بر گذشته ام بکشد .
امکانات وب