سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چرا دین اسلام و مذهب شیعه را انتخاب کردم ؟
قالب وبلاگ

من به عنوان کسی که دوباره به اسلام بازگشتم، این مقاله را می نویسم. با نگاهی منصفانه و دقیق در متن کلام الله در می‌یابیم که هیچ تناقضی در قرآن وجود ندارد. لیکن اسلام‌ستیزان از آنجایی که مغرضانه و با بی‌دقتی به آیات مینگرند و هدفشان هم زیرسؤال بردن اسلام است، به هر قیمت ! حتی با دروغ و توهین و سفسطه ... همواره برداشتها و ذهنیتهای خودشان را نقد می کنند و نامش را نقد قرآن می گذارند ! در حالیه آنان در حقیقت غرض‌ورزی و بی‌دقتی و ذهنیت‌های خودشان را نقد می کنند. در ادامه تناقض مورد ادعای آنان را پاسخ می‌دهیم.

روز های خدا برابر 1000 سال است یا 50000 سال؟
و یک روز نزد پروردگارت، همانند هزار سال از سالهایى است که شما مىشمرید! (47)سورة محمد
امور این جهان را از آسمان به سوى زمین تدبیر مى‏کند; سپس در روزى که مقدار آن هزار سال از سالهایى است که شما مى ‏شمرید بسوى او بالا مى‏ رود. (5) سورة السجدة
فرشتگان و روح ( فرشته مقرب خداوند) بسوى او عروج مى‏کنند در آن روزى که مقدارش پنجاه هزار سال است! (4)سورة المعارج
بالاخره کدام درست است؟ روز خدا معادل 1000 سال زمینی است یا 50000 سال؟ ممکن است ادعا شود که این » روزها» فقط ارزش استعاری دارند و نه حسابی و تاریخی. البته این بهانه ی خوبی برای گریز ازاین تناقض گویی نیست. اگر الله تبارک و تعالی می خواست به استعاره رو بیاورد، نیازی نبود با ذکر اعداد مختلف برای طول یک روزخدا ضد و نقیض گویی کند. توجیه بهتری که برای این تضاد اقوال باری تعالی می توان یافت این است که خاتم انبیای این موجود موهومی دارای حافظه ی ضعیفی در جعل دروغ بوده است
.

پاسخ : یکی از عجیب ترین و وقیحانه ترین سفسطه ها ، تکرار ادعا تحت عنوان دلیل است !

آنچه در شبهه ی فوق مشاهده میکنیم ، شبهه ای است که در شماره 3 (تناقض ادعایی شماره 3) خواندیم و پاسخ دادیم ! کسی که این شبهه را مطرح کرده است؛ خداوند را موجوودی موهوم با حافظه ای ضعیف خوانده است باید فکر کرد در حالیکه خود وی شدیداً به ضعف حافظه دچار است و شبهه ای که در شماره 3 بیان کرده است، دوباره در اینجا به عنوان شماره 62 تکرار می کند !

پاسخ مختصر :

* آیا بین دو عبارت زیر تناقضی هست ؟
یک روز تابستانی مثلاً 16 ساعت است / یک روز زمستانی مثلاً 11 ساعت است ! معلوم است که تناقضی وجود ندارد.

* آیه اول مربوط به امور مادی و جهان جسمانی ، و آیه دوم مربوط به جهان معنوی است. پس هر کدام از یک گزاره ی مجزا حکایت می کنند. پس تناقضی وجود ندارد.

* یوم در زبان عربی به معنی بازه ی زمانی است. (لزوماً معنی روز ندارد) پس یک بازه زمانی که تدبیر امور بالا می رود، هزار سال است. اما درباره آیه دوم : به فرموده ی امام صادق علیه السلام روز قیامت 50 توقفگاه دارد. و هر توقفگاهی هزار سال طول می کشد. در نتیجه می شود پنجاه هزار سال. یعنی واژه "یوم" به معنی بازه زمانی گرفته شده است.

پاسخ مفصل به همراه توضیحات و افشای مغالطه ی اسلام‌ستیزان :

به نظر می رسد اسلام ستیزی که این شبهه رامطرح کرده است، اصلاً معنی تناقض را نمی دادند. تناقض وقتی رخ می دهد که یک موضوع ، در یک زمان و مکان واحد ، با یک شرایط کاملاً مساوی ، دو حکم مختلف داشته باشد. این می شود تناقض . اما وقتی شرایط دو موضوع فرق داشته باشد و یا از لحاظ زمان و مکان متفاوت باشند، تناقض هم معنی ندارد. مثلاً یک روز تابستانی 16 ساعت است. اما یک روز زمستان 11 ساعت است. اینجا تناقضی وجود ندارد. چون زمان و اصلاً موضوع فرق می کند. گرچه هر دو عبارت مربوط به « روز » هستند. اما یکی برای روز تابستانی و دیگری برای روز زمستانی. همچنین یک سال زمینی 365 روز است. اما یک سال در سیاره نپتون معادل 165 سال زمینی است ! و در سیاره مریخ ، یک سال معادل تقریباً 2 سال زمینی است ! و مثلاً در سیاره مشتری ، هر سال آن معادل 12 سال زمینی است ! و سیاره اورانوس نیز هر سالش معادل 84 سال زمینی است ! پس اگر بخواهیم با دید مادی هم نگاه کنیم این تفاوت در محاسبات، طبیعی و لازم است. بله ، می بینیم که مفهوم « سال » در هر نقطه ای از جهان هستی مصداق و محاسبه ای مجزّا دارد.

با بیان این مقدمه برسیم به اصل شبهه ، سوره 22 آیه 47 :

آنان از تو تقاضاى شتاب در عذاب مى‏ کنند در حالى که خداوند هرگز از وعده خود تخلّف نخواهد کرد و یک روز نزد پروردگارت، همانند هزار سال از سالهایى است که شما مى‏ شمرید .

سوره 32 آیه 5 :

امور این جهان را از آسمان به سوى زمین تدبیر مى‏ کند سپس در روزى که مقدار آن هزار سال از سالهایى است که شما مى‏ شمرید بسوى او بالا مى‏ رود.

آیه اول مربوط به عذاب دنیوی است که تدبیر آن و وقوع آن زمان مادّی نیاز دارد. آیه دوم نیز مربوط به تدبیر امور جهان است. در حیطه ی ماده و جسمانیت. یعنی مربوط به این جهان هستند. و اما سوره 70 آیه 4 :

فرشتگان و روح [فرشته مقرّب خداوند] بسوى او عروج مى‏کنند در آن روزى که مقدارش پنجاه هزار سال است‏.

این آیه مربوط به حوادث قیامت و پس از آن است که عروج مقرّبان الهی در روزی صورت می گیرد که به اندازه 50 هزار سال زمینی به طول می انجامد. بین این دو سری آیات تناقضی وجود ندارد. چون تدبیر امور جهان مادّی و یا نزول عذاب به صورت محدود صورت می گیرد. اما عروج مقرّبان الهی تا بیشترین حد ممکن است. از طرفی امام صادق ( علیه السلام ) به این شبهه پاسخی جالب توجه دادند : 

که روز قیامت 50 توقفگاه دارد و هر توقفگاهی هزار سال است.

سند حدیث امام صادق : الکافی (مؤلف: ابوجعفر محمد بن یعقوب الکلینی الرازی، قرن 3,4) ج 8 ص 143 ، انتشارات مؤسسه دارالکتب الاسلامیه ، تهران 1365

که با هم می شوند یک بازه زمانی 50000 ساله. (یعنی این دو سری آیه مؤیّد هم هستند. و همدیگر را تأیید می کنند. نه اینکه متناقض باشند) همچنین نگاه کنید به معنای واژه ی " یوم " در ادبیات عربی که نشان می دهد " یوم " علاوه بر روز ، به معنای مطلق بازه زمانی / دوره و ... هم به کار می رود. (کلیک کنید) حال چه اشکالی دارد که یک بازه زمانی 50000 سال (یعنی 50 تا هزار سال) طول بکشد ؟ پس هر بازه ی زمانی ِ مربوط به تدبیرات این جهان ، هزار سال زمینی و هر بازه ی زمانی مربوط به جهانی فراتر از این جهان ، پنجاه برابر یعنی 50000 سال زمینی طول می کشد. 


[ شنبه 92/12/24 ] [ 11:0 صبح ] [ Smuslim ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم ، در پی جبران گذشته ام ، در این تارنما بیان خواهم کرد که چرا به اسلام بازگشتم ؟ چرا مذهب شیعه را انتخاب کردم ؟ بدین امید که پروردگارم قلم عفو بر گذشته ام بکشد .
امکانات وب